Reklama

Reklama

Zapiekanka z topinamburu i ziemniaków z kozim serem

Topinambur jeszcze dość rzadko gości na naszych stołach. A warzywo to ma cenne właściwości obniża poziom cukru we krwi czy złego cholesterolu. Na początek wiec coś prostego - zapiekanka.

Bulwa topinamburu zawiera do 17 proc. inuliny - substancji, która w organizmie przekształca się we fruktozę dobrze tolerowaną przez diabetyków. Inulina pomaga w normalizowaniu glikemii w przebiegu cukrzycy typu 2, zmniejszania również insulinooporność. Inulina obniża także poziom "złego" cholesterolu LDL w organizmie, a więc zapobiega rozwojowi miażdżycy. Ponadto topinambur zawiera witaminy: C, B6, A, E, K, kwas foliowy, tiaminę, ryboflawinę i niacynę.

Reklama

Do przygotowania zapiekanki potrzebujemy: 700 g topinamburu, 500 g ziemniaków, 400 ml mleka migdałowego, 2 łyżki mielonych migdałów, 2 szczypty startej gałki muszkatołowej, kawałek sera koziego o wadze 200 g, ząbek czosnku.

Obrane ziemniaki i topinambur kroimy w bardzo cienkie plastry, np. na szatkownicy. Gotujemy je przez 15 minut na parze.

Rozgrzewamy piekarnik do 200 st. C. Obieramy i miażdżymy ząbek czosnku, a następnie nacieramy nim boki naczynia do zapiekania. Można też kilka kawałeczków czosnku ułożyć na dnie naczynia. Układamy warstwę ziemniaków, zalewamy mlekiem migdałowym, doprawiamy dwoma szczyptami soli i dwoma szczyptami czarnego pieprzu, posypujemy gałką muszkatołową. Tak samo postępujemy z topinamburem. Układamy naprzemienne warstwy, aż do wyczerpania składników. Pieczemy 30 minut.

Wyjmujemy naczynie z piekarnika. Zapiekankę posypujemy plasterkami koziego sera i mielonymi migdałami, a następnie ponownie pieczemy przez 10 minut. Podajemy na gorąco. (PAP Life)


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje