Kolor? Tylko czerwony
No cóż panowie, trzeba się z tym pogodzić - motoryzacja przestała już być domeną mężczyzn.
Panie przy kupnie samochodu zwracają uwagę na kolor i funkcjonalność, parametry techniczne są na dalszym planie. Idealny samochód dla pań pokazał koncern Volvo - jedno z aut koncepcyjnych firmy zaprojektowały kobiety.
Panie kupują
Jaki kolor lakieru samochodowego najbardziej lubią Polki? Niespodzianki nie będzie - czerwony. Auto w tym kolorze wybrałoby 30 proc. kobiet. Na drugim miejscu jest kolor niestandardowy - wybrałoby go 19 proc. pań.
Następny w kolejności jest biały, czyli kolor, który zazwyczaj jest oferowany przez sprzedawców bez żadnych dopłat, w standardzie. Nie oznacza to jednak, że cena decyduje przy kupnie auta - według badań to najważniejsza cecha przyszłego samochodu (77 proc. odpowiedzi), ale nie tak ważna jak dla mężczyzn (85 proc.). Przy wyborze swoich czterech kółek kobiety zwracają uwagę także na dostępność serwisową (66 proc.), pakiet ubezpieczeń (63 proc.). Klientki, jeśli już zdecydują się na kupno samochodu, wybór marki pozostawiają na koniec: 48 proc. nie wiedziało jeszcze, jaki to będzie pojazd. Może dlatego, że ma to znaczenie tylko dla 54 proc. respondentek, w przypadku mężczyzn jest to 65 proc. Pojemność silnika ma znaczenie dla 47 proc. badanych pań, zużycie paliwa dla 77 proc. (mężczyźni 87 proc.). Kobiety mniej niż mężczyźni zwracają uwagę na bezpieczeństwo (76 proc. w porównaniu do 85), ważna jest natomiast klimatyzacja - chciałoby ją mieć 40 proc. kobiet.
Dlaczego tak się dzieje? Otóż panie czerpią wiedzę o samochodach z rozmów ze znajomymi i reklam telewizyjnych, prasę motoryzacyjną przegląda zaledwie 8 proc. kobiet. A 80 proc. respondentek przyznaje, że do zainteresowania się konkretnym modelem auta skłaniają je reklamy telewizyjne.
Niemcy pokusili się natomiast o zbadanie, który samochód jest najseksowniejszy. Panie wskazały na czarne mini kabrio. Najmniej seksowna marka to Opel - odpowiedziało tak 74 proc. kobiet. Wśród typow auta najseksowniejsze są SUV-y i oldtimery. Jeśli chodzi o kolor, to 20 proc. pań za seksowny uważa kolory czerwony i zielony, zaś 16 proc. - srebrny.
Panie decydują
Samochodowe koncerny bardzo dużą uwagę przywiązują do klientów płci pięknej. Volvo od dawna korzysta z opinii kobiet, jeśli chodzi o przygotowywanie nowych modeli, a szczególnie kombi, które są autami rodzinnymi. 5-osobowa, kobieca grupa referencyjna, powstała w Volvo w1989 roku podczas konstrukcji serii 850. To właśnie kobiety zasugerowały m.in. montowanie uchwytu tylnej klapy również od wewnątrz, nie tylko ze względu na niższy wzrost, lecz także po to, by nie brudzić rąk. Kobiety decydują również o nowych kolorach karoserii i tapicerki, ponieważ już dawno psychologowie udowodnili, że są bardziej na nie wrażliwe. Mężczyźni wybierają kolory ciemne, kobiety lubią kolory odważne.
Saab zaprosił grupę swoich pracownic do testowania przyszłych modeli samochodów. Grupa brała od początku udział w procesie projektowania i testowania saaba 9-3 sport sedan. Na co panie zwróciły uwagę? Np. aby przestrzeń pod kolumną kierownicy była większa - kobiety siedzą zazwyczaj ze złączonymi nogami.
Przetestowany został podnośnik do wymiany kół, tak aby przy jego używaniu konieczne było użycie mniejszej siły, pracownice zasugerowały, aby wyraźnie zaznaczyć na progach samochodu miejsca podparcia. Sugestie drużyny kobiecej miały także wpływ na kształt progów nadwozia, aby nie utrudniały wsiadania w dopasowanych spódnicach lub na wysokich obcasach. Dziełem kobiecego zespołu jest także nissan micra w wersji cabrio ze składanym sztywnym dachem.
Panie projektują
I to właśnie w Volvo powstał YCC - samochód zaprojektowany przez kobiety i dla kobiet. Najważniejsze w nim są funkcjonalność i praktyczność. W pokrywie konsoli centralnej znajduje się płytki schowek na klucze, telefon, monety, różne drobiazgi. Pokrywa ta odsuwa się do tyłu, ukazując głębszy schowek, wystarczająco duży, by pomieścić torebkę. Dźwignia zmiany biegów została przeniesiona - jest przy kierownicy. Jest też kosz na papierki, a zasadnicze miejsce na bagaż to tylne siedzenie. Maksymalnie uproszczono czynności eksploatacyjne. Za drzwiami po stronie kierowcy YCC ukryte ma dwa pozbawione korków otwory wlewowe z zaworami kulkowymi. Jeden służy do uzupełniania paliwa, drugi do nalewania płynu do spryskiwaczy.
Umieszczenie wlewu płynu do spryskiwaczy poza przedziałem silnikowym sprawiło, że pokrywa komory silnika stała się zbędna i jedynie pracownicy serwisu Volvo mają dostęp do motoru. Gdy nadejdzie pora planowego przeglądu, samochód automatycznie powiadomi o tym wybrany przez użytkownika punkt serwisowy, który zaproponuje termin wizyty, zaś właściciel pojazdu będzie mógł go zaakceptować lub odrzucić.
YCC wykonuje również w regularnych odstępach czasu własne testy diagnostyczne i powiadamia serwis, gdy cokolwiek wymaga baczniejszej uwagi. Takie rozwiązanie gwarantuje, że wszelkie części zamienne i materiały znajdą się w serwisie wtedy, kiedy będą potrzebne. YCC wyposażony jest w ogumienie typu "Run-Flat". Nawet po przebiciu opony można dojechać do serwisu lub miejsca dogodnego do zatrzymania się. A przy tym wszystkim YCC jest samochodem o bardzo ciekawej stylistyce.
Tomasz Kunert
(Korzystałem z materiałów TNS OBOP)
Tekst pochodzi z magazynu