Chcę zwrócić w sklepie buty, ale zgubiłem paragon. Co na to prawo?

Wiele sklepów stacjonarnych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, umożliwia im zwrócenie zakupionego towaru. Jednak czy w takiej sytuacji zwrotu można dokonać wyłącznie za okazaniem paragonu? Co zrobić, jeśli paragon uległ zniszczeniu lub został zgubiony?

Dowodem sprzedaży musi być wyłącznie paragon
Dowodem sprzedaży musi być wyłącznie paragon123RF/PICSEL

Czy w każdym sklepie można zwrócić zakupiony towar?

Sklep stacjonarny może odmówić przyjęcia zwrotu towaru, jeśli nie uwzględnia tego wewnętrzny regulamin i polityka sklepu. Jednak spora część, zwłaszcza znanych, ogólnopolskich sieci sklepów, np. odzieżowych, daje konsumentowi możliwość zwrócenia zakupionego towaru. Tego, czy sklep uznaje zwrot towaru, można dowiedzieć się m.in. od personelu danego sklepu.

Pamiętajmy również, że polityka zwrotów danego sklepu stacjonarnego określa zazwyczaj dodatkowe warunki przyjęcia zwrotu towaru, jak maksymalny czas na dokonanie zwrotu czy zwrot towaru bez śladów jego użytkowania.

Z kolei gdy mowa o zakupach w sieci, to należy zaznaczyć, że wówczas konsument, który zawarł umowę przez internet, może zrezygnować z zakupu online i zwrócić kupiony towar w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.

Czy do zwrotu potrzebny jest paragon?

Wracając jednak do zakupów w sklepie stacjonarnym, nasuwa się pytanie, czy zwrot będzie możliwy wyłącznie za okazaniem paragonu, czego bardzo często wymaga personel. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, Rozdział II, §3. mówi o tym, że wystarczającą podstawą do przyjęcia zwrotu jest dowód sprzedaży. Ustawodawca nigdzie nie wskazuje, że dowodem sprzedaży musi być wyłącznie paragon.

Wedle przepisów istnieje możliwość zwrotu towaru bez okazania paragonu, ale nie oznacza to, że taki zwrot zostanie zaakceptowany. Klient musi bowiem udowodnić, że w danym sklepie kupił towar, który zamierza zwrócić.

Jeśli z jakichś względów nie posiadamy paragonu, dowodem sprzedaży może być m.in. faktura, potwierdzenie płatności kartą płatniczą lub kredytową, wyciąg z rachunku bankowego. W wielu przypadkach takim dowodem będzie również podbita karta gwarancyjna, a nawet "zeznania" świadka, który może potwierdzić zakup towaru w danej placówce.

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w sytuacji dokonywania reklamacji zakupionego towaru.

Podsumowując - jeśli sklep stacjonarny prowadzi politykę zwrotów, to taki zwrot jest możliwy bez posiadania paragonu, o ile przedstawimy inny dowód zakupu.

„Zbliżenia”. Łukasz Zagrobelny. O swojej muzycznej drodze, jubileuszu i tremieINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas