Przez te triki wydajemy więcej pieniędzy. Jak sklepy odzieżowe skłaniają nas do większych zakupów?

Wchodząc do sklepu odzieżowego, rzadko zdajemy sobie sprawę, jak wiele technik marketingowych jest stosowanych, aby wpłynąć na nasze zachowanie i decyzje zakupowe. Od fałszywych obniżek cen po taktyki manipulacji przestrzenią w przymierzalniach — sklepy wykorzystują różnorodne strategie, aby zwiększyć swoje zyski. Oto niektóre z nich.

Oto najpopularniejsze chwyty marketingowe w sklepach odzieżowych
Oto najpopularniejsze chwyty marketingowe w sklepach odzieżowych 123RF/PICSEL

Neuromarketing, a decyzje zakupowe. Czym zajmuje się ta dziedzina?

Niemal każdemu z nas zdarzyło się kupić ubranie, które zbyt wcześnie wylądowało na dnie szafy. Do nieprzemyślanych zakupów pod wpływem emocji skłaniają nas liczne sztuczki, a także bodźce, które nieświadomie odbieramy naszymi zmysłami.

Pojawienie się u klientów konkretnych reakcji emocjonalnych podczas zakupów nie jest przypadkowe. To skutek wdrożenia przez właścicieli sklepów strategii, zaprojektowanych na podstawie badań neuromarketingowych.

Neuromarketing to dziedzina, która wykorzystuje wiedzę z zakresu neurobiologii w celach optymalizacji sprzedaży. Jej zadaniem jest zrozumienie, co kieruje konsumentami podczas zakupów, a także wpływanie na ich decyzje zakupowe.

Innymi słowy, marki i sprzedawcy dążą do pobudzania naszego układu nerwowego (często oddziałując na podświadomość), w taki sposób, abyśmy kupowali więcej, chętniej i mniej rozważnie. Oto kilka z najpopularniejszych sztuczek wykorzystywanych w sklepach odzieżowych.

Muzyka, a podejmowanie decyzji. Jak muzyka wpływa na wybór w sklepach odzieżowych?

O wpływie otoczenia sklepowego na decyzje podejmowane przez klientów, pisała już w 1986 r. amerykańska badaczka Julie Baker. Podkreśliła wówczas, jak bardzo muzyka wpływa na nastrój i samopoczucie, które podczas zakupów przekładają się na nasze decyzje. Okazuje się, że nie tylko rodzaj muzyki, ale i głośność oraz tempo dźwięków wpływają na sposób, w jaki kupujemy.

W sklepach odzieżowych możemy zaobserwować, że muzyka jest głośniejsza i szybsza niż np. w supermarketach. Duże tempo sprawia, że zakupy są mniej przemyślane — kupujemy więcej i szybciej. Spotkamy się z tym przede wszystkim w sieciówkach, które oferują tanią odzież.

Z kolei sklepy oferujące produkty dla nieco starszego klienta, często droższe, emitują relaksującą, powolną muzykę. Badania pokazały, że taki rodzaj dźwięków zachęca klientów do powolniejszego poruszania się po sklepie. Podobnie jest w supermarketach, w których wolniejsze robienie zakupów skutkuje często wkładaniem do koszyka zakupowego coraz większej ilości produktów.

Muzyka w sklepach odzieżowych sprawia, że kupujemy szybciej i podejmujemy mniej przemyślane decyzje
Muzyka w sklepach odzieżowych sprawia, że kupujemy szybciej i podejmujemy mniej przemyślane decyzje123RF/PICSEL

Zobacz również: Afera o paragon, czyli pięć pytań o dowód zakupu

To jedna z najczęstszych manipulacji marketingowych. Fałszywe obniżki cen i wyprzedaże

Nic nie kusi podczas zakupów tak jak wyprzedaże, obniżki cen i promocje. Niestety, nie zawsze pozornie oferty są tym, za co je uważamy.

Wśród marketingowych trików stosowanych przez sklepy, znajdziemy też fałszywe obniżki, które polegają na kreowaniu pozoru obniżek cen, podczas gdy w rzeczywistości ceny nie ulegają zmianie. Często możemy spotkać się z początkowym zawyżaniem ceny tylko po to, aby następnie móc oznaczyć towar jako przeceniony. Wówczas chętniej kupujemy dany produkt, myśląc, że w ten sposób oszczędzamy. Nic bardziej mylnego.

Problem ten w pewnym stopniu rozwiązał obowiązek przedstawiania najniższej ceny produktu z 30 dni przed obniżką. Jednakże niektórzy klienci wciąż nie zwracają na to uwagi i dają się skusić fałszywym promocjom.

Co ciekawe wyprzedaże w sieciówkach odzieżowych najczęściej organizowane są pod koniec sezonu. Przykładowo tuż przed rozpoczęciem jesieni w okazyjnych cenach możemy kupić letnie sukienki, topy czy też szorty. Klienci chętnie kupują odzież, myśląc, że daną rzecz wykorzystają w przyszłym sezonie, jednak miejmy na uwadze to, że zarówno moda, jak i nasz gust przez rok może ulec zmianie.

W rzeczywistości wyprzedaże sprawiają, że kupujemy nie tylko więcej, ale i wybieramy rzeczy, których nie potrzebujemy tylko dlatego, że są tanie.

Czy faktycznie kupowanie przecenionych produktów to oszczędzanie?
Czy faktycznie kupowanie przecenionych produktów to oszczędzanie?123RF/PICSEL

Zobacz również: Biedronka otworzyła nowe sklepy. W których miastach stanęły placówki?

Manipulacja przestrzenią w przymierzalniach. Czy lustra zakłamują rzeczywistość?

Przymierzalnie w sklepach odzieżowych są starannie zaprojektowane, tak aby stworzyć, jak najkorzystniejsze wrażenie u klienta.

Zazwyczaj są one dość małe, przez co czujemy się mniej komfortowo, co z kolei może skłaniać ich do szybszych decyzji zakupowych. Poza tym ciasna przestrzeń w połączeniu z odpowiednim miękkim oświetleniem sprawia, że nieco inaczej odbieramy obraz, który widzimy w lustrze w tym np. kolory i fakturę materiału.

Często problemem są też same lustra. Nie każdy o tym wie, że w wielu odzieżowych sieciówkach montowane są lustra o wklęsłej powierzchni, w których wyglądamy szczuplej, a ubrania leżą na nas lepiej niż w rzeczywistości.

Przymierzalnie w sklepach są zaprojektowane w taki sposób, aby ubrania wyglądały na nas jak najkorzystniej
Przymierzalnie w sklepach są zaprojektowane w taki sposób, aby ubrania wyglądały na nas jak najkorzystniej123RF/PICSEL

Impulsywny zakup w ostatniej chwili, czyli taktyka układania produktów przy kasie

To nie przypadek, ale w sklepach odzieżowych tuż przy kasach, a czasami nawet na ladzie możemy znaleźć drobne przedmioty o niewysokiej cenie, takie jak biżuteria, perfumy, kosmetyki, skarpetki, a także dodatki do domu.

Często oglądamy je, stojąc w kolejce do kas, a niekiedy bez zastanowienia dorzucamy je do naszego koszyka.

To kolejna dobrze przemyślana taktyka, która ma na celu zachęcenie klientów do dokonania impulsywnego zakupu w ostatniej chwili.

Maseczka na siwe włosy - dzięki niej odzyskają kolor!Interia DIY
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas