Co oznaczają poszczególne kolory?

Czy wiesz, że kolor czerwony, podobnie zresztą jak pomarańczowy, zwiększa apetyt i chęć do kupowania, zielony jest symbolem poczucia stabilizacji, pewności, zaufania do marki i jednocześnie harmonii, wierności oraz współczucia, a żółty to kolor sprzeczności - utożsamiany zarówno z dobrem jak i ze złem. Sprawdź, jakie inne konotacje wiązane są z popularnymi barwami i co do których obowiązują obostrzenia w kontekście całościowej aranżacji wnętrz.

article cover
©123RF/PICSEL

Co oznacza kolor zielony?

©123RF/PICSEL

Na początek coś optymistycznego, czyli kolor zielony. Nie bez powodu barwa ta zwykle kojarzy nam się z radością, wigorem i pozytywną energią. Symbolika tego koloru bezpośrednio nawiązuje do zdrowia natury, odnowy, rozwoju, odrodzenia, a także obiecującej miłości. W opinii psychologów, wystrój wnętrz bazujący na tym kolorze szczególnie służy osobom narażonym na nadmierny stres oraz zmagającym się z depresją. Dlaczego? Bo pomaga nam się zrelaksować, ukoić skołatane nerwy, rozwiązać problemy, odzyskać równowagę i oderwać się od rzeczy, które ograniczają naszą wolność. Co ciekawe, ciemna zieleń niegdyś przypisywana była burżuazji, a po dziś dzień reprezentuje gospodarcze aspekty naszej działalności, w tym przede wszystkim pieniądze. Znawcy tematu wskazują, że obecnie funkcjonuje ponad setka odcieni zieleni.

Co oznacza kolor niebieski?

Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego osoby związane z biznesem często noszą garnitury i kostiumy w kolorze niebieskim i dlaczego akurat w takiej tonacji utrzymane są powierzchnie biurowe? Okazuje się, że barwa ta jest przede wszystkim symbolem poczucia stabilizacji, pewności i zaufania do marki, a jednocześnie harmonii, wierności i współczucia. Jeden z najpopularniejszych i jednocześnie najczęściej wykorzystywany przez malarzy odcieni niebieskiego, czyli błękit jest wiązany bezpośrednio z jednym z żywiołów, czyli z wodą. Mimo że należy do grupy tak zwanych zimnych barw jest kojarzony ze wszystkim tym, co bliskie niebu i sferze ducha.

Co oznacza kolor czerwony?

©123RF/PICSEL

Czerwony niemal automatycznie kojarzymy z miłością i władzą. Nie da się przejść obok niego obojętnie, zawsze wyróżnia się spośród innych kolorów i pewnie dlatego wykorzystywany jest przez ekspertów od marketingu do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Co ciekawe, dowiedziono, że zwiększa też apetyt i chęć do kupowania. Symbolika tej barwy jest ambiwalentna. kojarzony jest jednocześnie z miłością i nienawiścią, siłą i zagrożeniem, krwią i życiem, urokiem/powabem i agresją. Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że to ulubiona barwa monarchów, przeróżnej maści wodzów, amantów i amantek oraz osób o tak zwanej "gorącej krwi". Niemal instynktownie wzbudza agresję.

Co oznacza kolor żółty?

Żółty to również kolor sprzeczności. Utożsamiany jest zarówno z dobrem jak i ze złem, optymizmem i zazdrością, zrozumieniem i zdradą. Dekoratorzy wnętrz podkreślają, że do tego odważnego koloru należy podchodzić ostrożnie, bo w nadmiarze może zmęczyć oczy. Co więcej, niektóre badania wskazują, że w skrajnych przypadkach może wywołać płacz u bardzo małych dzieci. Z drugiej strony wiadomo,że potrafi też wywołać bardzo pozytywne emocje, kojarzone z witalnością i wigorem, kreatywnością i rozwojem. Co ciekawe, w Chinach wiązany jest także z królewskością.

Co oznacza kolor czarny?

©123RF/PICSEL

Kolor czarny, na pierwszy rzut oka utożsamiany wyłącznie z kwestiami ostatecznymi, żałobą i śmiercią. Okazuje się, że pole odniesień jest znacznie szersze. Wiązany jest także z tajemnicą, elegancją, wyrafinowaniem i wyszukanym stylem. Wywołuje bardzo silne emocje. W przeszłości czerń najczęściej przypisywana była klerowi, a obecnie kojarzona jest z ludźmi konserwatywnymi.

Co oznacza kolor biały?

Biały to, rzecz jasna, kolor czystości i niewinności. Często kojarzony też z narodzinami i dziećmi. Symbolizuje początek działań, uzdrowienie i pokój.

Co oznacza kolor fioletowy?

Dla wielu może być to zaskoczeniem, ale fiolet wykazuje właściwości uspokajające. To także symbole kobiecości i duchowości, siły i jednocześnie niejednoznaczności. Podobnie jak w przypadku żółtego należy go stosować w odpowiednich proporcjach. Dekoratorzy wnętrz odradzają malowanie całych pomieszczeń tym kolorem. Co więcej, barwę tę wykorzystują marketingowcy, zwłaszcza działający w branży kosmetycznej.

Pomarańczowy

Kolor pomarańczowy podobnie jak zielony jest wykorzystywany od speców od reklamy, ponieważ zachęca do zakupów. Kojarzony jest z reguły z pozytywnymi emocjami i ciepłem. Z drugiej strony ma też swoje bardziej mroczne odbicie. im bardziej intensywny odcień, tym więcej konotacji z agresją.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas