Reklama

Reklama

Co załatwisz szybciej, gdy założysz sobie profil zaufany

Nie lubisz stać w kolejkach w urzędzie? Dzięki posiadaniu profilu zaufanego wielu z nich nie musisz odwiedzać. Większość spraw załatwisz online.

Profil zaufany (eGO), czyli twój osobisty podpis elektroniczny, jest dla urzędów potwierdzeniem twojej tożsamości online. Jeśli go posiadasz, możesz wysłać dokumenty i złożyć podanie w urzędach państwowych, które go uznają (jest ich coraz więcej). Profil zaufany ma dla urzędów taką samą wartość, jak odręczny podpis - potwierdza bowiem tożsamość osoby, która go używa.

Reklama

Jedna osoba może mieć tylko jeden profil zaufany. Ten elektroniczny podpis ważny jest przez trzy lata, po tym czasie, by dalej móc z niego korzystać, musisz ważność eGO przedłużyć.

Można to zrobić na dwa sposoby

Sposób 1 przez system bankowości elektronicznej w banku, w którym masz konto: W tej chwili opcję założenia profilu zaufanego oferują ING Bank Śląski, Bank Pekao, mBank, Bank Zachodni WBK, PKO Bank Polski, Bank Millennium, Inteligo oraz Envelo (Grupa Poczty Polskiej), ale do tej grupy mogą dołączyć kolejne, więc warto sprawdzać. Jeśli masz konto w banku współpracującym z profilem zaufanym, by go założyć, musisz zalogować się na swoje konto i wyszukać zakładkę "profil zaufany", a następnie wypełnić formularz, który otworzy się, gdy w nią klikniesz. Operację trzeba będzie potwierdzić kodem autoryzacyjnym (tak samo jak wtedy, gdy robisz przelew). Potwierdzenie założenia profilu zaufanego otrzymasz mailowo i od tej chwili możesz profilu używać.

Sposób 2 przez stronę epuap.gov.pl: Żeby to zrobić, trzeba jedynie wejść na stronę www.epuap.gov. pl, założyć konto epuap, a następnie złożyć wniosek o utworzenie profilu zaufanego. Kolejny krok to wizyta w tzw. punkcie potwierdzającym (listę takich punktów znajdziemy na epuap.gov.pl/ wps/myportal/punktypotwierdzenia- pz), gdzie na podstawie dowodu osobistego albo paszportu zostaną zweryfikowane nasze dane (imię, nazwisko, PESEL, identyfikator użytkownika) z wniosku o założenie profilu. Jeśli wszystko będzie w porządku, dostaniemy potwierdzenie profilu i będziemy mogli zacząć z niego korzystać. Potwierdzenia profilu musisz dokonać w ciągu 14 dni od złożenia wniosku i możesz z niego korzystać dopiero po takim potwierdzeniu.

Żeby zalogować się do profilu zaufanego, wchodzimy na stronę epuap.gov.pl/wps/ myportal/E2_ProfilZaufany. Następnie wybieramy sposób logowania (przez system bankowości elektronicznej albo przez konto). Uwaga: Jeśli masz trudności z założeniem albo obsługą profilu, możesz też skorzystać z instrukcji na stronie pz.gov.pl/Instrukcja_Uzytkownika_ PZ.pdf.

W jakich sprawach z niego skorzystasz

Skrzynki na koncie profilu zaufanego możesz używać jako sposobu na wysyłanie i odbieranie korespondencji z urzędów. Każda wysyłka i odbiór są potwierdzane urzędowym poświadczeniem odbioru.

Możesz przez internet załatwiać sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Żeby to zrobić, musisz wejść na stronę ZUS i za pomocą profilu zaufanego założyć konto w Platformie Usług Elektronicznych (na górze strony www.zus.pl znajdziesz zakładkę "Zarejestruj w PUE"). Po dokonaniu rejestracji potwierdzonej profilem zaufanym możesz sprawdzić m.in. informacje o wysokości swoich składek, otrzymanych zwolnieniach lekarskich, a także wyliczyć hipotetyczną emeryturę. Za pośrednictwem tego konta złożysz też deklarację rozliczeniową do ZUS oraz pobierzesz zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami (potrzebne np. w sytuacji gdy masz działalność gospodarczą i chcesz wziąć kredyt).

Na stronie obywatel.gov.pl dzięki posiadaniu profilu zaufanego szybko załatwisz wszelkie sprawy związane z występowaniem o wydanie dokumentów (np. dowodu osobistego, paszportu), zgłaszaniem ich zagubienia i wnioskami o wtórniki lub zaświadczenia czy chęci wymiany (np. ze względu na zmianę nazwiska).

Przez portal epuap.gov. pl wystąpisz o EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego), potrzebną, gdy podróżujesz po krajach Unii Europejskiej i chcesz mieć dostęp do awaryjnych (czyli takich, których nie można odłożyć do czasu powrotu do domu) świadczeń medycznych na takich samych zasadach, co obywatele tych krajów (warto mieć przy tym świadomość, że nie w każdym kraju Unii Europejskiej publiczna służba zdrowia oferuje za darmo te same usługi).

Platforma ePUAP umożliwia też zgłoszenie utraty dowodu rejestracyjnego, wyrejestrowanie samochodu lub zawiadomienie o jego sprzedaży, a także zameldowanie się na pobyt stały lub czasowy (oraz wymeldowanie). Tą drogą możesz również zamówić wszelkie odpisy np.: aktów urodzenia, zawarcia małżeństwa czy zgonu (bliskiej osoby).

Franciszka Zawadzka

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje