Made in Denmark
Dania słynie z doskonałego designu. Okazją do ponownego spojrzenia na dokonania projektantów z tego kraju jest wystawa: Duński prezent.
Jednak wystawa ta nie ogranicza się tylko do wyboru poszczególnych projektów, ale umiejscawia je w znacznie szerszym kontekście. Wzornictwo według Kinga i Mirandy stanowi integralną część systemu społecznego, zawierającego w sobie szereg elementów, na które składają się relacje międzyludzkie, status materialny, mentalność, środowisko, przemysł, ekologia, literatura, muzyka, architektura czy film.
Mrówka, Łabędź i Wół
Wzornictwo radykalne
Co szczególnie cechuje te prace, to przede wszystkim perfekcyjne wykonanie, wysokiej jakości materiały, funkcjonalność, prostota oraz ponadczasowość, która już od lat 50. XX w. stawia Duńczyków w czołówce światowych projektantów. Jednak jak słusznie zauważają King wraz z Mirandą, design duński w ciągu minionych pięćdziesięciu lat nie doświadczał jakichś szczególnie rewolucyjnych czy gwałtownych zmian, jak to miało miejsce np. w przypadku włoskiego wzornictwa i związanych z nim pojęć, takich jak antydesign czy wzornictwo radykalne. Powstałe w latach 60. awangardowe grupy Archizoom i Superstudio czy dekadę później Alchimia, stosując kicz, swoiste poczucie humoru, intensywną, często jaskrawą wręcz kolorystykę, a także zniekształcenia skali zakwestionowały założenia modernizmu i pojęcia "dobrego designu". Nie można też jednak kategorycznie stwierdzić, że wzornictwo w Danii w ogóle się nie rozwijało, lecz przemiany te nie były szczególnie zauważalne poza jej granicami. Mimo tego duński design stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnego świata. Przyczyn zaistniałej sytuacji dwójka projektantów doszukuje się tutaj w stabilnej sytuacji społecznej, ekonomicznej i politycznej. W ostatnich latach daje się jednak zauważyć pewien odwrót od tradycji lat 50. i 60. XX w., czyli tzw. "złotego wieku" w historii duńskiego wzornictwa. Wystarczy wspomnieć ubiegłoroczne VI Biennale rzemiosła i designu duńskiego oraz projektantów młodego pokolenia, którzy coraz śmielej poszukują nowych środków ekspresji, angażują się w sprawy globalne czy eksperymentują z nowymi materiałami oraz technologiami.
Dobry design na każdym kroku
Czy to będzie oświetlenie uliczne, ławka w parku, kosz na śmieci, przystanek autobusowy czy wreszcie lampa kuchenna bądź sofa w salonie, dobry design w Danii spotykamy niemal na każdym kroku. Jednak jak słusznie zauważają autorzy ekspozycji, wzornictwo stanowi tak dalece integralną część życia w tym niewielkim kraju, że jego mieszkańcy przestali zwracać na nie uwagę. Z drugiej strony przebywając tutaj z krótszą bądź dłuższą wizytą odkrywamy, że Duńczycy cenią sobie wartości dobrego designu, którego pozycja już od wielu lat pozostaje niezachwiana.
* Firma King & Miranda została założona w 1976 r. w Mediolanie, specjalizując się głównie w projektowaniu przemysłowym oraz wyposażeniu wnętrz. W 1980 roku King wraz z Mirandą powołali tzw. EDEN, czyli European Designers Network, w którego skład weszło szereg firm, m.in. BRS Premsela z Holandii, Meta Design z Niemiec czy wreszcie kopenhaski Eleven Design. Członkowie tych grup opracowali wspólnie szereg interesujących projektów z dziedziny grafiki, przemysłu oraz wyposażenia wnętrz. W 1990 r. grupa zawiesiła działalność.
Wystawa: Duński prezent
Duńskie Centrum Designu w Kopenhadze
Zobacz też: