Naturalnie - wzornictwo Azji

Azjatyckie wzornictwo zaskakuje coraz bardziej wymyślnymi i zaawansowanymi produktami, przy czym powszechne jest tam sięganie po naturalne i lokalnie dostępne materiały.

Stół, proj. Byung Hoon Choi, Korea Południowa, 2007
Stół, proj. Byung Hoon Choi, Korea Południowa, 2007Sztuka.pl

Stałym zjawiskiem jest tam silny kult nowoczesności, a jednocześnie znaczne oddziaływanie głęboko zakorzenionej w azjatyckich społecznościach tradycji, przejawiającej się niemal we wszystkich dziedzinach życia. Podobne zjawiska zachodzą również we wzornictwie przemysłowym, które zaskakuje nas coraz bardziej wymyślnymi i zaawansowanymi produktami, przy czym powszechne jest sięganie po naturalne i lokalnie dostępne materiały z równoczesnym zastosowaniem tradycyjnych metod produkcyjnych. Jednym słowem to nieustanne przenikanie się tradycji z nowoczesnością.

Surowość marmuru

Tetris, stolik, proj. Oki Sato, Japonia (firma Nendo), 2007
Sztuka.pl

Lekkość ratanu

Również Kenneth Cobonpue z Filipin - laureat jednej z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie projektowania przyznawanych w Azji, czyli The Design for Asia Award (DFAA), wydarzenia organizowanego przez Centrum Designu w Hong Kongu - uznał, że współczesny design to lokalnie dostępne surowce naturalne, jak bambus czy ratan, połączone z innowacyjnymi technikami produkcji i nowoczesnej technologii. Sam mówi, że jego prace są odbiciem natury, której namiastkę pragnie przenieść do wnętrz mieszkalnych. Jego liczne projekty mają charakter lekkich i transparentnych rzeźb. Są to przeważnie fotele, sofy czy łóżka o ciekawych kształtach, często przybierających unikalne i organiczne formy.

Warto też wspomnieć o Ann Tiukinhoy Pamintuan, również z Filipin, projektantce mebli, elementów wyposażenia wnętrz oraz biżuterii. Jej prace stanowią kolejny dowód przywiązania azjatyckich designerów do tradycji i nowoczesności zarazem, przejawiającego się w dobrym rzemiośle, silnym związku człowieka z otaczającą go naturą oraz sięganiu po nowe technologie. Ciekawie prezentują się na tym tle jej kolekcje mebli Kokon czy Ginko, które pomimo tego, że wykonane zostały z metalowego drutu wyglądają lekko i delikatnie, doskonale współgrając z otaczającą je przestrzenią.

Naturalność drewna

Drewniane radio, proj. Singgih Susilo Kartono, Indonezja
Sztuka.pl

Organiczność bambusa

Sofa Croissant, proj. Kenneth Cobonpue, Filipiny
Sztuka.pl

Japońska tradycja

Liczne nawiązania do tradycyjnego rzemiosła, naturalnych materiałów oraz starych technik produkcyjnych to również domena japońskich firm i projektantów. Maruni to jedna z bardziej znanych firm zajmujących się produkcją mebli. Założona w 1933 r. w Hiroszimie do dzisiaj cieszy się dobrą reputacją, a jej twórca Takeo Yamanaka kładł szczególny nacisk na głęboko zakorzenione w japońskiej społeczności tradycje rzemieślnicze.

Z kolei domeną założonej w 1984 r. firmy Nuno jest projektowanie wysokiej jakości tkanin. Od 1987 r. jej dyrektorem artystycznym jest projektantka Reiko Sudo. Jej prace to kombinacja nowoczesnych technologii, tradycyjnych technik i licznych nawiązań wzorniczych do minionych epok.

Warto wspomnieć także o firmie Nendo i jej założycielu Oki Sato. Mimo że należy on do młodszego pokolenia projektantów (ur. 1977) ma na swym koncie wiele nagrodzonych produktów. Jedne z jego ostatnich prac to modele niskich, minimalistycznych w formie stolików, które nawiązują do prostej i surowej azjatyckiej estetyki.

Projektowanie pięknych i użytecznych przedmiotów powstałych z połączenia technologii i rzemiosła to jeden z tych czynników, który przesądza o tak dużym zainteresowaniu azjatyckim wzornictwem przemysłowym, a designerów czy wręcz artystów tam działających stawia w światowej czołówce. To, co szczególnie wyróżnia te projekty to liczne odwołania do otaczającej natury i chęć przybliżenia jej odbiorcy, który często jest mieszkańcem przeludnionych i zanieczyszczonych aglomeracji, co jest widoczne zwłaszcza właśnie w Azji.

Magdalena Starowicz

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas