Nie popełnij błędów!

Głos, wygląd, odpowiedzi, przygotowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej decyduje o tym, czy dostaniesz pracę.

Jeśli pracodawca lub firma rekrutacyjna zaprasza cię na rozmowę, to znaczy, że wśród wielu ofert zwrócili uwagę na twoją. Masz więc szansę i nie zmarnuj jej przez błędy. Czego konkretnie musisz się wystrzegać?

Reklama

Spóźnienie

To wyjątkowo źle oceniane przez przyszłych pracodawców zachowanie. Okazujesz bowiem brak szacunku dla rozmówcy. Zorientuj się wcześniej, gdzie mieści się dana firma i ile czasu zajmie ci dojazd. W sytuacji awaryjnej zadzwoń, uprzedź i przeproś, że się spóźnisz. Powiedz ile (nie więcej jednak niż 10-15 minut) i tego już dotrzymaj.

Nieprzygotowanie

Tematy rozmowy zawsze są dwa: przyszła praca i kandydat. Nie wolno się do nich nie przygotować. Pierwszy błąd, to brak wiedzy o firmie i stanowisku, na którym masz pracować. Drugi - brak koncepcji swojego wizerunku, który chcesz przedstawić. Nie zdawaj się na przypadek. Przygotuj się do opowiedzenia o sobie.

Złe odpowiedzi

Przede wszystkim nie odpowiadaj zbyt szybko. Najpierw pomyśl, bo możesz strzelić gafę. Poza tym nie odpowiadaj "tak" lub "nie".Rozmówca oczekuje pełniejszej odpowiedzi. Mętne mogą sprawiać wrażenie, iż chcesz coś ukryć. Nie kłam, gdyż prędzej czy później wyjdzie to na jaw i może zniweczyć wszystko, o czym mówisz.

Brak precyzji

Mało konkretów lub przesadna skromność w przedstawianiu swoich osiągnięć na pewno nie pomogą i nie zrodzą zaufania do twoich umiejętności.

Nie chodzi o to, by się przechwalać, ale musisz poinformować rozmówcę, co umiesz i jakie fakty tego dowodzą. Unikaj sztampowych sformułowań przeczytanych gdzieś w poradniku. Osoby prowadzące rekrutację też go pewnie czytały. Mów jasno i nigdy nie posługuj się żargonem.

Postawa na nie

Kandydatowi nie wolno okazać braku zapału do przyszłej pracy. Nikt nie chce mieć u siebie ludzi, którzy wymagają stałego motywowania do pracy.

Niepożądane są też osoby konfliktowe. Nie pozwalaj sobie na brak uprzejmości, agresywne dochodzenie swoich racji, kłócenie się, narzekanie. Źle widziane jest krytykowanie byłego pracodawcy (nawet jeśli to konkurent firmy, do której chcemy się dostać).

Niewłaściwy wygląd

Strój świadczy o człowieku. Nie poprawisz złego pierwszego wrażenia. Toteż musisz wyglądać profesjonalnie.

Niestosowny strój i biżuteria, niechlujstwo (wygniecione ubranie, brudne buty) czy wręcz zaniedbania higieniczne (tłuste włosy, brudne paznokcie), za mocne perfumy i makijaż - to błędy, które mogą cię zdyskwalifikować.

Złe zachowania

Podstawowe błędy to np.:

- kandydat wyciąga rękę pierwszy (nie powinna tego robić nawet kobieta);

- siada bez zaproszenia;

- rozsiada się na krześle lub kuli się na nim.

To niby drobiazgi, ale już na wstępie nie usposabiają życzliwie przyszłego pracodawcy. Jeśli dobrze przygotujesz się na standardowe pytania i zasięgniesz informacji o firmie, będziesz bardziej przekonująca.

3 proste pytania, na które najtrudniej odpowiedzieć:

- Co mogłaby pani powiedzieć o sobie?

- Dlaczego stara się pani o tę pracę?

- Dlaczego mamy zatrudnić panią, a nie innego kandydata?

Dowiedz się więcej na temat: firma | błędy | wygląd

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje