Reklamacja wycieczki
Nikt nie wynagrodzi ci nerwów związanych z opóźnionym lotem czy brakiem wygód w hotelu, ale możesz liczyć na odszkodowanie. Sprawdź, jak je uzyskać.
Wycieczka turystyczna jest usługą, na którą możesz złożyć reklamację u organizatora, jeśli nie spełnia ona warunków przewidzianych w umowie.
Jak reklamować urlop?
Powodem mogą być niezgodne z umową: plan wycieczki (np. nie odbyło się zwiedzanie i nie zaproponowano nic w zamian) lub jakość usługi (np. zakwaterowano cię w hotelu o niższym standardzie, nie działała klimatyzacja, itp.). Uwaga! Liczy się szybkość reakcji. Dlatego jeszcze na miejscu poinformuj rezydenta lub menedżera hotelu o swoim problemie.
Jeśli nie otrzymasz pomocy, po powrocie z wakacji będziesz miała 30 dni na złożenie pisemnej reklamacji w biurze podróży. Pamiętaj o dołączeniu dowodów świadczących o niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu usługi przez organizatora, takich jak: zdjęcia, kosztorys, rachunki, pisemne potwierdzenie rezydenta o przyjęciu twojego zgłoszenia, zeznania turystów, etc.
Na rozpatrzenie reklamacji organizator będzie miał 30 dni.
Jakie kwoty?
Masz prawo wystąpić o naprawienie szkody (np. o zwrot pieniędzy za niezrealizowany punkt imprezy turystycznej). W przypadku poważniejszych zaniedbań organizatora możesz żądać odszkodowania za poniesione szkody majątkowe (nawet do dwukrotności ceny wycieczki) lub za szkody niemajątkowe związane np. z chorobą (odszkodowanie bez limitu).
Masz również prawo do odstąpienia od umowy o świadczenie usług turystycznych w trakcie trwania wycieczki. Nie grozi ci wówczas kara za zerwanie umowy, a biuro podróży jest zobowiązane pokryć koszty twojego powrotu do kraju.
Problemy z lotem
Opóźniony samolot jest podstawą do uzyskania odszkodowania, jeśli z winy linii lotniczych przyleciał on na miejsce docelowe co najmniej 3 godziny po czasie.
Także gdy lot został odwołany później niż 14 dni przed wylotem lub jeśli odmówiono ci wejścia na pokład (sprzedano więcej biletów niż jest miejsc). W zależności od czasu opóźnienia lotu i dystansu podróży, możesz uzyskać rekompensatę wynoszącą 250-600 euro.
Prawa pasażera
Istotnie opóźniony (co najmniej 5 godz.) lub odwołany lot daje ci prawo m.in. do bezpłatnych: posiłków, napojów, zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem.
Należy ci się również zwrot kosztów biletów oraz bezpłatny lot powrotny do punktu początkowego podróży, jeśli lot odbywał się z przesiadkami.
Takie przepisy dotyczą usług linii lotniczych zarejestrowanych w UE oraz innych przewoźników, gdy lot odbywał się z/lub do jednego z państw UE.
To jest ważne!
Nie możesz składać reklamacji, jeśli w umowie biuro zastrzegło, że może cię zakwaterować do innego hotelu niż ten w katalogu, dlatego dokładnie czytaj ją przed podpisaniem.
Nie otrzymasz odszkodowania od biura podróży, jeśli doznasz szkody z powodu np. działań sił natury lub własnego zaniechania.