Rekompensata za brak prądu
Jeśli zawarliśmy z kimś umowę (np. o świadczenie usług), zapłaciliśmy ustaloną cenę i nie otrzymaliśmy za nią tego, co było w umowie obiecane, możemy się domagać zarówno odszkodowania, jak i stosownego obniżenia ceny.
Opóźnienie pociągu
W pociągach EIP, EIC, IC, TLK, IR i międzynarodowych mamy prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie jest większe niż 60 minut. Gdy spóźnienie przekroczy 120 minut, przewoźnik powinien nam zwrócić 50 proc. ceny.
Przerwa w dostawie prądu
Gdy trwa ponad 24 godziny, mamy prawo do obniżenia abonamentu o kwotę pięciokrotności ceny takiej ilości energii, jaką pobraliśmy w takim samym okresie poprzedniego tygodnia.
Przerwa w dostępie do internetu
Odszkodowanie należy się, jeśli nie mieliśmy dostępu do sieci przez co najmniej 36 godzin w okresie rozliczeniowym. Wysokość odszkodowania wynosi 1/15 opłaty abonamentowej za każdy dzień.
Odszkodowanie za poniesioną stratę
Mamy do niego prawo, gdy w wyniku niedotrzymania umowy (opóźnienia pociągu, braku prądu itp.), ponieśliśmy stratę. Musimy jednak umieć udowodnić, że szkoda powstała właśnie z winy tego wydarzenia. O odszkodowanie występujemy do podmiotu, z którym podpisaliśmy umowę. Jeśli dostaniemy odmowną odpowiedź, pozostaje nam droga sądowa.