Umowa na telefon. Jak nie dać się... wkręcić

Niemal codziennie mamy kontakt z telemarketerami. Namawiają nas na zakupy, umowy. Warto więc znać ich triki, ale też i swoje prawa klienta.

Kto dzwoni najczęściej? Telemarketerzy operatorów telekomunikacyjnych oraz firm sprzedających np. dewocjonalia, książki kucharskie, albumy o tematyce religijnej, monety kolekcjonerskie np. z wizerunkami świętych. Telemarketerzy próbują przekonać do swoich produktów na różne sposoby. Nic dziwnego - ich zarobki zależą od tego, ilu klientów zdobędą. Demaskujemy triki konsultantów, podpowiadamy, jak zrezygnować z niepotrzebnej umowy.

1. Sztuczki telemarketerów

Reklama

Sprzedawcy telefoniczni są odpowiednio szkoleni, jak skutecznie przekonywać klientów do towaru lub usługi.

Stosują wyuczone techniki. Oto niektóre.

Metoda 1: manipulowanie emocjami i uczuciami klienta!

Przykład 1. Telemarketer oferuje zmianę abonamentu. Zapewnia, że będziesz miała więcej darmowych minut na rozmowy z bliską osobą. Ta osoba też zaoszczędzi - nie będzie dzwonić na swój koszt.

Przykład 2. Telemarketer sprzedaje ubezpieczenia. Pyta cię, czy ta niewielka kwota, np. 2 zł dziennie, to za dużo za bezpieczeństwo rodziny?

  • Takie argumenty często są skuteczne, bo każdy przecież chce tego, co najlepsze dla najbliższych.

Metoda 2: wyliczanie korzyści, jakie zyska klient na nowej umowie.

Przykład. Telemarketer oferuje umowę na internet. Zaczyna od wyliczanki, co zyskasz: "po pierwsze, po drugie, po trzecie" itd.

  • W tej metodzie chodzi o to, by skupić uwagę klienta na liczbach. Bo łatwiej utrwalimy, ile jest korzyści, niż to, czym się charakteryzują.

Metoda 3: stosowanie sformułowania "na razie nie musi pani (pan) podejmować decyzji".

Przykład. Telemarketer oferuje umowę na kablówkę. Zapewnia, że na nowej dużo zaoszczędzisz. Proponuje, że jeśli teraz nie masz czasu, może umówić się na rozmowę w dogodnej dla ciebie porze.

  • Telemarketer gra na zwłokę. Chodzi o to, by w głowie klienta... zagnieździła się idea oszczędności.

2. To musisz wiedzieć

Bądź świadomym konsumentem! Nie daj się zbić z tropu i pytaj telemarketera o konkrety (jeśli jesteś zainteresowana towarem, usługą). Oto ważne informacje, które musisz znać:

  • dokładny adres firmy, która oferuje usługę lub towar (dane teleadresowe będą ci potrzebne, jeśli zechcesz zrezygnować z umowy);
  • szczegóły na temat usługi (m.in. okres obowiązywania umowy);
  • zasady odstąpienia od umowy (w jakim terminie można to zrobić, jak powiadomić firmę).

3. Do tego masz prawo

Jeśli rozmyślisz się i zechcesz zrezygnować z umowy, możesz to zrobić w ciągu 10 dni od daty rozmowy z telemarketerem.

  • Wyślij do firmy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (podaj datę rozmowy, podczas której wyraziłaś zgodę oraz podpisz się). Decyduje data stempla pocztowego.
  • Nie musisz uzasadniać odstąpienia od umowy (wzór oświadczenia znajdziesz na: www.uokik.gov.pl/ wzory_pism.php) Uwaga! Wyślij oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  • Jeśli kupiłaś rzecz, musisz ją odesłać w ciągu 10 dni od dostarczenia.
  • Odstąpienie od umowy nie wymaga zgody sprzedawcy. 


Dowiedz się więcej na temat: umowa na telefon

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje