Umowa na telefon. Jak nie dać się... wkręcić

Niemal codziennie mamy kontakt z telemarketerami. Namawiają nas na zakupy, umowy. Warto więc znać ich triki, ale też i swoje prawa klienta.

Telemarketerzy stosują wyuczone techniki
Telemarketerzy stosują wyuczone techniki123RF/PICSEL

Kto dzwoni najczęściej? Telemarketerzy operatorów telekomunikacyjnych oraz firm sprzedających np. dewocjonalia, książki kucharskie, albumy o tematyce religijnej, monety kolekcjonerskie np. z wizerunkami świętych. Telemarketerzy próbują przekonać do swoich produktów na różne sposoby. Nic dziwnego - ich zarobki zależą od tego, ilu klientów zdobędą. Demaskujemy triki konsultantów, podpowiadamy, jak zrezygnować z niepotrzebnej umowy.

1. Sztuczki telemarketerów

Sprzedawcy telefoniczni są odpowiednio szkoleni, jak skutecznie przekonywać klientów do towaru lub usługi.

Stosują wyuczone techniki. Oto niektóre.

Metoda 1: manipulowanie emocjami i uczuciami klienta!

Przykład 1. Telemarketer oferuje zmianę abonamentu. Zapewnia, że będziesz miała więcej darmowych minut na rozmowy z bliską osobą. Ta osoba też zaoszczędzi - nie będzie dzwonić na swój koszt.

Przykład 2. Telemarketer sprzedaje ubezpieczenia. Pyta cię, czy ta niewielka kwota, np. 2 zł dziennie, to za dużo za bezpieczeństwo rodziny?

  • Takie argumenty często są skuteczne, bo każdy przecież chce tego, co najlepsze dla najbliższych.

Metoda 2: wyliczanie korzyści, jakie zyska klient na nowej umowie.

Przykład. Telemarketer oferuje umowę na internet. Zaczyna od wyliczanki, co zyskasz: "po pierwsze, po drugie, po trzecie" itd.

  • W tej metodzie chodzi o to, by skupić uwagę klienta na liczbach. Bo łatwiej utrwalimy, ile jest korzyści, niż to, czym się charakteryzują.

Metoda 3: stosowanie sformułowania "na razie nie musi pani (pan) podejmować decyzji".

Przykład. Telemarketer oferuje umowę na kablówkę. Zapewnia, że na nowej dużo zaoszczędzisz. Proponuje, że jeśli teraz nie masz czasu, może umówić się na rozmowę w dogodnej dla ciebie porze.

  • Telemarketer gra na zwłokę. Chodzi o to, by w głowie klienta... zagnieździła się idea oszczędności.

2. To musisz wiedzieć

  • dokładny adres firmy, która oferuje usługę lub towar (dane teleadresowe będą ci potrzebne, jeśli zechcesz zrezygnować z umowy);
  • szczegóły na temat usługi (m.in. okres obowiązywania umowy);
  • zasady odstąpienia od umowy (w jakim terminie można to zrobić, jak powiadomić firmę).

3. Do tego masz prawo

  • Wyślij do firmy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (podaj datę rozmowy, podczas której wyraziłaś zgodę oraz podpisz się). Decyduje data stempla pocztowego.
  • Nie musisz uzasadniać odstąpienia od umowy (wzór oświadczenia znajdziesz na: www.uokik.gov.pl/ wzory_pism.php) Uwaga! Wyślij oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  • Jeśli kupiłaś rzecz, musisz ją odesłać w ciągu 10 dni od dostarczenia.
  • Odstąpienie od umowy nie wymaga zgody sprzedawcy. 
Tina
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas