Wakacyjne kłopoty, które szybko rozwiążesz
Problemy nigdy nie mają urlopu! Jeśli jednak będziesz wiedziała, jak się zachować w kłopotliwej sytuacji, wakacje nie muszą być popsute.

Zgubiony lub zniszczony bagaż
Wylądowałaś bezpiecznie, ale... bez bagażu! A może urlop w ciepłych krajach wita cię urwaną rączką od walizki? Musisz działać od razu, jeszcze na lotnisku.
• Wypełnij formularz. Poszukaj na lotnisku punktu obsługi naziemnej pasażerów ("twojej" linii, albo tzw. handling agent). Tu wypełnisz formularz nieprawidłowości bagażowej (PIR). • Złóż reklamację. Jeżeli bagaż zaginął i musisz kupić ubrania, kosmetyki itp., zachowaj paragony. Przewoźnik zwróci ci pieniądze za wszystkie (oczywiście uzasadnione) wydatki. Następny krok, to złożenie reklamacji u przewoźnika. Robisz to w ciągu 21 dni od daty odzyskania utraconego bagażu. Jeśli walizka nie znajdzie się w ciągu 21 dni, uznaje się, że zaginęła. Masz kolejne 3 tygodnie na złożenie reklamacji. Oszacuj straty: walizka, jej zawartość, zakupy, które musiałaś zrobić. Do reklamacji załącz kopię przywieszki bagażowej (jest dołączana do biletu w momencie odprawy bagażowej), kopię PIR i paragony. Linie liczą zwykle wartość szkody według wagi bagażu: 20 dolarów za 1 kilogram.
Maksymalne odszkodowanie na terenie UE to 1134,71 euro. By nie stracić zbyt wiele, takie rzeczy jak np. laptop zawsze lepiej włożyć do bagażu podręcznego.
• Uszkodzenie - działasz podobnie. Urwana rączka, brak kółeczka, skrzywiony stelaż - na lotniskach walizki nie są zbyt dobrze traktowane. Jeśli chcesz zadośćuczynienia, również musisz wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej, czyli PIR w punkcie handlingowym na lotnisku. W ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu trzeba wysłać pismo reklamacyjne pod wskazany adres. Dołącz rezerwację biletu, kopię paragonu za walizkę i najlepiej zdjęcie zniszczonego przedmiotu (możesz zrobić je komórką).
Regulamin reklamacyjny linii może żądać dołączenia innych dokumentów (np. karty pokładowej). Przewoźnik zwróci koszty zniszczonego przedmiotu.
• Wymiana walizki. Linie lotnicze praktykują też wymianę walizek od ręki. Mogą zaproponować ją (zamiast procedury reklamacyjnej), jeśli uszkodzona walizka nie była zbyt cenna. Ale to ty decydujesz: nowa walizka, czy reklamacja.
Okradziono cię w hotelu
Miłe popołudnie spędzone na bałtyckiej plaży popsuło zniknięcie waszych rzeczy z pokoju w hotelu lub pensjonacie...
• Odpowiada właściciel. Jeśli coś zginie, natychmiast poinformuj o tym - najlepiej również na piśmie (dowód!) - właściciela pensjonatu. Sprawa przedawnia się po 6 miesiącach! Powołaj się na art. 846- 852 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. kc (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Masz prawo domagać się zapłaty o wartości zaginionej rzeczy.
Nie daj się zbyć stwierdzeniem, że nie odpowiada on za rzeczy pozostawione w pokoju. Wyjątkiem jest sytuacja, w której do kradzieży doszłoby z powodu twojego zaniedbania, np. nie zamknęłaś okna. Hotel może się tak bronić. Sprawę rozstrzygnie wtedy sąd cywilny. Przepisy te nie dotyczą tylko takich obiektów, jak: schroniska turystyczne, pola biwakowe, kempingi.
Jeśli kradzież miała miejsce za granicą, zgłoś to rezydentowi lub od razu policji. Zastosowanie będą miały przepisy danego kraju.
• Jakie odszkodowanie. Gdy w hotelu w Polsce zginęło kilka rzeczy, jeden gość może żądać maksymalnie stukrotności ceny pokoju za dobę (za 1 osobę): dwuosobowy pokój kosztuje 300 zł za noc, największe odszkodowanie to 150 złx100=15000 zł. Odszkodowanie za jedną skradzioną rzecz nie może przekroczyć 50-krotności tej kwoty.

Zachorowaliście na urlopie
Gorące słońce i chłodna woda nie zawsze oznaczają udane wakacje. Takie połączenie, zwłaszcza w przypadku dzieci, może niestety poskutkować chorobą.
• Urlop w Polsce. Choć jesteście daleko od domu, nie musisz płacić za lekarza. Jeśli jesteś ubezpieczona w NFZ, możesz korzystać z bezpłatnej opieki zdrowotnej na terenie całej Polski. Musisz jednak przedstawić aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. druk ZUS RMUA). W przypadku uczącej się młodzieży (18-26 lat) potrzebna będzie legitymacja szkolna lub studencka. Pamiętaj o spakowaniu tych dokumentów do walizki.
Uwaga! W nagłych przypadkach lekarz ma obowiązek udzielania pomocy, nawet jeśli nie masz przy sobie dowodu ubezpieczenia. Musisz go dostarczyć w ciągu 7 dni.
• Wczasy za granicą. Jeśli jedziecie na własną rękę, załatw Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Pozwala ona na uzyskanie pomocy lekarskiej na terenie UE, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii. Usługi medyczne bezpłatne dla mieszkańców danego kraju będą nieodpłatne i dla was. Złóż wniosek w oddziale NFZ (dostępny na www.nfz.gov.pl/ekuz). Dołącz dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. ZUS RMUA) i potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia dziecka (ZUS ZCZA, ZUS ZCNA). EKUZ wydawana jest zwykle od ręki, bezpłatnie i ważna przez 2 miesiące.
W części państw będziesz musiała zapłacić, NFZ zwróci tę kwotę po okazaniu faktury.
Marta Ogródzka