Wakacyjne kłopoty, które szybko rozwiążesz
Problemy nigdy nie mają urlopu! Jeśli jednak będziesz wiedziała, jak się zachować w kłopotliwej sytuacji, wakacje nie muszą być popsute.
Wylądowałaś bezpiecznie, ale... bez bagażu! A może urlop w ciepłych krajach wita cię urwaną rączką od walizki? Musisz działać od razu, jeszcze na lotnisku.
Wypełnij formularz. Poszukaj na lotnisku punktu obsługi naziemnej pasażerów ("twojej" linii, albo tzw. handling agent). Tu wypełnisz formularz nieprawidłowości bagażowej (PIR). Złóż reklamację. Jeżeli bagaż zaginął i musisz kupić ubrania, kosmetyki itp., zachowaj paragony. Przewoźnik zwróci ci pieniądze za wszystkie (oczywiście uzasadnione) wydatki. Następny krok, to złożenie reklamacji u przewoźnika. Robisz to w ciągu 21 dni od daty odzyskania utraconego bagażu. Jeśli walizka nie znajdzie się w ciągu 21 dni, uznaje się, że zaginęła. Masz kolejne 3 tygodnie na złożenie reklamacji. Oszacuj straty: walizka, jej zawartość, zakupy, które musiałaś zrobić. Do reklamacji załącz kopię przywieszki bagażowej (jest dołączana do biletu w momencie odprawy bagażowej), kopię PIR i paragony. Linie liczą zwykle wartość szkody według wagi bagażu: 20 dolarów za 1 kilogram.
Maksymalne odszkodowanie na terenie UE to 1134,71 euro. By nie stracić zbyt wiele, takie rzeczy jak np. laptop zawsze lepiej włożyć do bagażu podręcznego.
Uszkodzenie - działasz podobnie. Urwana rączka, brak kółeczka, skrzywiony stelaż - na lotniskach walizki nie są zbyt dobrze traktowane. Jeśli chcesz zadośćuczynienia, również musisz wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej, czyli PIR w punkcie handlingowym na lotnisku. W ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu trzeba wysłać pismo reklamacyjne pod wskazany adres. Dołącz rezerwację biletu, kopię paragonu za walizkę i najlepiej zdjęcie zniszczonego przedmiotu (możesz zrobić je komórką).
Regulamin reklamacyjny linii może żądać dołączenia innych dokumentów (np. karty pokładowej). Przewoźnik zwróci koszty zniszczonego przedmiotu.
Wymiana walizki. Linie lotnicze praktykują też wymianę walizek od ręki. Mogą zaproponować ją (zamiast procedury reklamacyjnej), jeśli uszkodzona walizka nie była zbyt cenna. Ale to ty decydujesz: nowa walizka, czy reklamacja.
Okradziono cię w hotelu
Miłe popołudnie spędzone na bałtyckiej plaży popsuło zniknięcie waszych rzeczy z pokoju w hotelu lub pensjonacie...
Odpowiada właściciel. Jeśli coś zginie, natychmiast poinformuj o tym - najlepiej również na piśmie (dowód!) - właściciela pensjonatu. Sprawa przedawnia się po 6 miesiącach! Powołaj się na art. 846- 852 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. kc (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Masz prawo domagać się zapłaty o wartości zaginionej rzeczy.
Nie daj się zbyć stwierdzeniem, że nie odpowiada on za rzeczy pozostawione w pokoju. Wyjątkiem jest sytuacja, w której do kradzieży doszłoby z powodu twojego zaniedbania, np. nie zamknęłaś okna. Hotel może się tak bronić. Sprawę rozstrzygnie wtedy sąd cywilny. Przepisy te nie dotyczą tylko takich obiektów, jak: schroniska turystyczne, pola biwakowe, kempingi.
Jeśli kradzież miała miejsce za granicą, zgłoś to rezydentowi lub od razu policji. Zastosowanie będą miały przepisy danego kraju.
Jakie odszkodowanie. Gdy w hotelu w Polsce zginęło kilka rzeczy, jeden gość może żądać maksymalnie stukrotności ceny pokoju za dobę (za 1 osobę): dwuosobowy pokój kosztuje 300 zł za noc, największe odszkodowanie to 150 złx100=15000 zł. Odszkodowanie za jedną skradzioną rzecz nie może przekroczyć 50-krotności tej kwoty.
Gorące słońce i chłodna woda nie zawsze oznaczają udane wakacje. Takie połączenie, zwłaszcza w przypadku dzieci, może niestety poskutkować chorobą.
Urlop w Polsce. Choć jesteście daleko od domu, nie musisz płacić za lekarza. Jeśli jesteś ubezpieczona w NFZ, możesz korzystać z bezpłatnej opieki zdrowotnej na terenie całej Polski. Musisz jednak przedstawić aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. druk ZUS RMUA). W przypadku uczącej się młodzieży (18-26 lat) potrzebna będzie legitymacja szkolna lub studencka. Pamiętaj o spakowaniu tych dokumentów do walizki.
Uwaga! W nagłych przypadkach lekarz ma obowiązek udzielania pomocy, nawet jeśli nie masz przy sobie dowodu ubezpieczenia. Musisz go dostarczyć w ciągu 7 dni.
Wczasy za granicą. Jeśli jedziecie na własną rękę, załatw Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Pozwala ona na uzyskanie pomocy lekarskiej na terenie UE, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii. Usługi medyczne bezpłatne dla mieszkańców danego kraju będą nieodpłatne i dla was. Złóż wniosek w oddziale NFZ (dostępny na www.nfz.gov.pl/ekuz). Dołącz dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. ZUS RMUA) i potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia dziecka (ZUS ZCZA, ZUS ZCNA). EKUZ wydawana jest zwykle od ręki, bezpłatnie i ważna przez 2 miesiące.
W części państw będziesz musiała zapłacić, NFZ zwróci tę kwotę po okazaniu faktury.
Marta Ogródzka