Wysokie temperatury a aktywność fizyczna – jak je pogodzić?

Aby być zdrowym i móc cieszyć się atrakcyjną sylwetką, nie wystarczy sama dieta – równie ważna jest aktywność fizyczna. Teoretycznie najlepszy okres na to, żeby jak najwięcej się ruszać, stanowi wiosna i lato. W praktyce jednak wiosenna pogoda bywa bardzo kapryśna, a w lecie niejednokrotnie musimy radzić sobie z falą upałów. Jak pozostać aktywnym, gdy termometry wskazują wysoką temperaturę? Jakie sporty w takiej sytuacji najlepiej wybrać?

Trwające przez wiele dni upały nie pozostają bez wpływu na nasze samopoczucie i formę. Dużo ciężej jest nam zmobilizować się do wysiłku fizycznego. Istnieje jeszcze druga medalu: niektórzy próbują zignorować warunki pogodowe i ćwiczyć równie intensywnie jak dotychczas. W takiej sytuacji nasz organizm może się zbuntować - zawroty głowy, omdlenia, odwodnienie czy przemęczenie to tylko kilka możliwych czarnych scenariuszy po treningu. Jak uniknąć powyższych sytuacji, jednocześnie nie rezygnując z aktywności fizycznej? Oto 5 zasad, którymi warto się kierować!

Zasada pierwsza: zachowaj umiar i rozwagę

Reklama

Najważniejszą zasadą w uprawianiu sportu w trakcie upałów są umiar i rozwaga. Nie porzucajmy całkowicie aktywności fizycznej tylko dlatego, że jest gorąco, ale z drugiej strony ćwiczmy z rozwagą, zachowując ostrożność. Jeżeli tylko poczujemy, że coś jest nie tak, pojawią się takie objawy jak zawroty głowy, suchość w ustach, przyśpieszona akcja serca, uczucie osłabienia czy drżenie mięśni, które świadczą o odwodnieniu, to przerwijmy trening i zadbajmy o odpowiednie nawodnienie, pijąc płyny np. wodę lub niesłodzoną herbatę. Pamiętajmy, żeby nie uzupełniać płynów zbyt gwałtownie.

Zasada druga: nie ćwicz między godziną 11 a 18

Zrezygnujmy z forsownego wysiłku w godzinach, w których upał doskwiera najmocniej czyli między godziną 11 a 18. Lepiej ćwiczyć z samego rana - mamy wtedy najwięcej energii, a do tego poranna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze funkcjonowanie oraz wydolność w ciągu dnia. Drugą opcją jest wieczorny trening. Jest on szczególnie wskazany dla osób, które są alergikami, ponieważ wówczas stężenie pyłków jest mniejsze, a więc mniej uciążliwe dla organizmu.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje