Zakupy w internecie bez ryzyka

Imieniny, urodziny bliskich ci osób. Niedługo mikołajki, potem święta… Potrzebujesz prezentów! Sprawdź, jak zrobić udane zakupy w sieci.

Kupując w internecie, możemy wybierać i przebierać w ofertach bez wychodzenia z domu
Kupując w internecie, możemy wybierać i przebierać w ofertach bez wychodzenia z domu123RF/PICSEL

Kupując w internecie, możemy wybierać i przebierać w ofertach bez wychodzenia z domu. Bardzo ważne jest też dla nas to, że nie przepłacamy.

Jednak przy transakcjach w internecie należy zachować szczególną ostrożność. W sieci możemy trafić na nierzetelnego sprzedawcę lub wręcz oszusta. Nasz ekspert podpowiada, na co uważać i jak nie dać się nabrać, robiąc takie zakupy.

Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, a nie stracimy na zakupach w sklepie internetowym. Sprawdź, czy sklep działa legalnie. Na jego stronie internetowej powinny być podane dane firmy: nazwa, adres siedziby, numer NIP.

Czy te dane nie są fałszywe (to się zdarza) lub czy sklep np. nie zamknął działalności, można sprawdzić za pomocą wyszukiwarki, wchodząc na stronę: www.firma.gov.pl

Przeczytaj regulamin. Sklep internetowy powinien na swojej stronie umieścić przejrzysty regulamin. W nim każdy rzetelny sprzedawca poinformuje klientów o tym, że mają prawo składać reklamacje.

Uwaga! Można trafić na sklepy, które podają jako swoją siedzibę odległe zakątki świata (np. Dubaj, Wyspy Marshalla). Wszystko po to, by zniechęcić klientów do reklamacji.

Czasem to też oznaka oszustwa! Poznaj opinię innych. Poczytaj na forach internetowych, jak inni kupujący oceniają sklep. Takie komentarze to dobre źródło wiedzy o internetowych sprzedawcach.

Uwaga! Jeśli sklep ma negatywne oceny, lepiej w nim nie kupować.

Zakupy ze sklepu spożywczego możemy otrzymać już w ciągu kilku godzin. Sklepy z innymi artykułami często oferują dostawę w 48 godzin. W jakim terminie sklep internetowy musi dostarczyć towar do klienta?

Maksymalny termin dostawy. Przepisy konsumenckie mówią, że zamówiony towar musi być dostarczony nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia zamówienia.

Zwrot pieniędzy. Gdyby sklep nie był w stanie dotrzymać umówionego terminu dostawy (maksymalnie 30 dni), musi zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 30 dni.

Uwaga! Sprawdź zawartość paczki przy kurierze. Gdyby rzecz była uszkodzona, będziesz miała świadka. Ale nawet gdy tego nie zrobisz, masz prawo do reklamacji.

To oczywiste, że w internecie wiele rzeczy jest tańszych niż w tradycyjnych sklepach (np. sprzęt elektroniczny, perfumy z zagranicznych e-sklepów). Czym się kierować, żeby faktycznie nie przepłacać?

Zakupy z e-sklepów w Unii. Towary z Unii Europejskiej są zwolnione z cła! Do tych kupionych poza Unią też nie doliczą ci cła, jeśli cena nie przekroczy 45 euro, a paczka będzie oznaczona jako „gift” (prezent). Uwaga! Droższe artykuły spoza UE zostaną oclone. Do ceny będzie doliczony 23-proc. VAT.

Andrzej Bućko, prawnik Federacji Konsumentów

Tina
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas