Jesz za dużo? Pewnie przez facebooka
Korzystanie z portali społecznościowych zmniejsza samokontrolę konsumentów, donoszą najnowsze badania.
Korzystanie z portali społecznościowych może mieć pozytywny wpływ na naszą samoocenę, ale może też niekorzystnie wpływać na nasze zachowania.
U konsumentów, którzy przejmują się tym, jaki wizerunek własnej osoby prezentują przed najbliższymi znajomymi z sieci, przeglądanie serwisu powoduje chwilowy wzrost poczucia własnej wartości, a to z kolei prowadzi do obniżenia samokontroli, zapewniają autorzy badań Keith Wilcox i Andrew T. Stephen.
Jak wygląda to w praktyce? Użytkownicy facebooka, którzy cenią sobie relacje ze znajomymi z sieci, są bardziej skłonni sięgnąć po niezdrową przekąskę po przeglądnięciu portalu. Ale na tym nie koniec. Zwiększone korzystanie z tej sieci przez osoby mające dużo facebookowych znajomych naukowcy wiążą ze wzrostem masy ciała, objadaniem napadowym, mniejszą zdolnością kredytową i większym debetem.
Autorzy podkreślają, że wpływ portali społecznościowych na zachowanie należy traktować poważnie, ponieważ coraz więcej osób spędza tam coraz więcej czasu dzięki na możliwości łączenia się z internetem z niemal każdego miejsca i o każdej porze za pomocą smartfonów i innych gadżetów.