Słyszeć czy usłyszeć?
"Zdarzyła się kiedyś chwila, kiedy zatrzymałam się w codziennym biegu i Usłyszałam Ciebie. Kiedy stało się Coś, co trudno zamknąć w słowach. Niby nic szczególnego się nie wydarzyło, a jednak...".

Na pewno znasz ten stan. Trwa zwykle chwilę. I jest niezwykle przyjemny. Wyznacza ostre granice między dwoma słowami, pozornie podobnymi do siebie, ale jakże różnymi. Słyszeć i Usłyszeć. Są tak pospolite, że pewnie się nad nimi nie zastanawiałaś. Jednak przychodzi taki moment, kiedy warto o nich pomyśleć. Szczególnie w kontekście relacji z bliskimi osobami.
Słyszeć i Usłyszeć. Właśnie nimi zajmę się dzisiaj, żeby nie umknął nam fakt, że na głębszym poziomie "Słyszeć i usłyszeć" bardzo się różnią.
Usłysz...
Codziennie załatwiamy setki spraw, zdobywamy nowe doświadczenia, miliony informacji dolatują do naszych uszu. Codziennie wokół nas przebywają Ludzie. Każdy z nich posiada wiedzę, umiejętności, doświadczenie. Ma swoją Jasną i Ciemną Stronę. Codziennie jesteśmy z bliskimi nam osobami, którym możemy poświęcić swój czas i uwagę, a nie zawsze to robimy. W natłoku zajęć gubimy pełne szacunku rozumienie doświadczeń Bliskiej Nam Osoby, pojawiające się, gdy człowiek słucha całym sobą. Coraz trudniej w relacjach z Nim/Nią udaje się nam wyzbyć z góry przyjętych założeń, wyobrażeń i ocen. Będąc w jakimikolwiek związku, bez Usłyszenia tego, co mówi nasz/a Partner/ka, jesteśmy skazani na porażkę. Wcześniej lub później rozstaniemy się...
Na drodze wspólnego życia czasami w sytuacjach trudnych zamiast Usłyszenia budzi się w nas silny pęd do udzielania rad, dodawania otuchy, objaśniania własnego stanowiska, walczenia o rację i patent na posiadanie prawdy itp. Zapominamy o skupieniu całej swej uwagi na Drugiej Osobie i tym, co nam mówi (nawet wtedy, gdy milczy). Brak Usłyszenia jest prawdopodobnie jednym z głównych powodów, które najbardziej utrudniają osiągnięcie porozumienia w związkach.
Dam ci radę
Być może zdarza się, że słuchając Jej/Jego wypowiedzi:
• Rozpraszasz swą uwagę, skupiasz się na szczegółach, myślisz o odpowiedziach, jakich udzielisz zamiast skoncentrować się na rozmówcy. Słuchasz, by wypowiedzieć swoją kwestię.
• Przerywasz rozmówcy, wygłaszasz długie monologi, niewerbalnie wskazujesz na swoje zniecierpliwienie. Masz tendencję do oceniania, osądzania Jej/Go.
• Wchodzisz w kontakt z rozmówcą z pewnymi nastawieniami, oczekiwaniami, przekonaniami i, w wypowiedziach rozmówcy, szukasz ich potwierdzenia. Słyszysz to, co chciałaś/łeś usłyszeć, czy też to, czego się spodziewałaś/łeś.
• Jesteś przekonana/y, że Twój odbiór treści jest obiektywny (jedyny i prawdziwy), kiedy tak naprawdę interpretujesz wypowiedzi rozmówcy w kategoriach swoich własnych sensów. Odbierasz wtedy informacje przez filtr złożony z Twoich własnych stereotypów, przekonań, doświadczeń.
Proszę, nie rób tego więcej, o ile leży Ci na sercu dobro związku, który tworzycie. Spróbuj wyjść trochę poza siebie i popatrzeć na to, co się dzieje z innej perspektywy.
Jak to zrobić?
By Usłyszeć, staraj się dokładnie poznać intencje rozmówcy, sprawdzaj czy dobrze go rozumiesz, zadawaj dodatkowe pytania. Wyjaśnij swe wypowiedzi i pytaj o znaczenie tego, co powiedział partner/ka w wypadku jakichkolwiek wątpliwości. Twoje zrozumienie komunikatów rozmówcy nie będzie pewne dopóty, dopóki nie zostanie przez niego potwierdzone. Nie zakładaj, że dobrze rozumiesz rozmówcę, lecz sprawdź, czy rzeczywiście trafnie go zrozumiałaś/łeś.
W Usłyszeniu pomogą Ci:
• Motywacja do słuchania, czyli chęć i wiara w to, że możesz od rozmówcy dowiedzieć się czegoś ważnego.
• Obiektywizm, czyli szanowanie sposobu myślenia rozmówcy, nawet jeśli nie podzielasz jego zdania.
• Cierpliwość, czyli słuchanie całości wypowiedzi.
• Wnikliwość, czyli dążenie do zrozumienia najważniejszego sensu cudzej wypowiedzi, jej intencji.
• Dokładność, czyli oddzielenie własnych interpretacji wypowiedzi od tego, co rozmówca w niej przekazał.
• Otwartość, czyli umożliwienie rozmówcy przedstawienia swych przekonań.
• Wrażliwość, czyli wychwytywanie zewnętrznych przejawów reakcji emocjonalnych rozmówcy.
• Wsparcie, czyli okazywanie zainteresowania i aprobaty.
• Aktywność, czyli współtworzenie porozumienia.
Jestem pewna, że potrafisz Usłyszeć
Gdy skupisz swą uwagę na Drugim Człowieku, ofiarowujesz mu wtedy swój czas i przestrzeń, których potrzebuje, żeby w pełni wyrazić siebie i nabrać pewności, że został zrozumiany. Kiedy naprawdę słuchasz, nie osądzasz i nie bierzesz odpowiedzialności za zachowania Drugiej Osoby. Dzięki temu oboje możecie zobaczyć Świat w całkiem nowym świetle.
Teraz przed Tobą stoi ważny wybór: możesz słyszeć lub Usłyszeć. Decyzja należy do Ciebie.