Ekologiczna płeć
Choć wszyscy mają świadomość wpływu człowieka na zmiany klimatyczne, to właśnie my, częściej niż mężczyźni oszczędzamy wodę, segregujemy śmieci i używamy opakowań, które można ponownie wykorzystać.

Żyjąc w pośpiechu zwykle nie zastanawiamy się, w jaki sposób nasze codzienne zachowania czy nawyki mogą wpływać na stan środowiska. Wiecznie włączony telewizor czy komputer, oświetlanie pomieszczeń, z których nie korzystamy, czy pakowanie wszystkich śmieci do jednego, czarnego worka nie stanowią dla nas powodów do zmartwień.
Eksperci z Ministerstwa Środowiska postanowili sprawdzić, czy rzeczywiście Polacy nie przejmują się ekologią.
Z sondażu przeprowadzonego przez IQS and QUANT Group wynika że przeważająca większość mieszkańców naszego kraju posiada podstawową wiedzę na temat przyczyn globalnego ocieplenia. Ponad połowa jest przekonana, że za zmiany klimatu odpowiadamy my sami. Okazało się jednak, że większą świadomość ekologiczną mają kobiety.
Świadome pranie
Zdecydowana większość pań (76 proc.) segreguje śmieci. Panowie też wypadli całkiem nieźle - z osobnych pojemników na szkło, papier i metal korzysta 72 proc. ankietowanych. Z zastosowaniem opakowań wielokrotnego użytku jest już znacznie gorzej - preferuje je tylko 5 proc. kobiet i zaledwie 1 proc. mężczyzn.
O ekologii pamiętamy też w kuchni i w łazience. Ponad jedna trzecia kobiet oszczędza wodę (w grupie mężczyzn to odpowiednio - 26 proc.) i stosuje energooszczędny sprzęt elektryczny (panowie - 32 proc.). 13 proc. z nas ogranicza zużycie szkodliwych dla środowiska środków chemicznych i kosmetycznych. U mężczyzn wskaźnik ten wyniósł 9 proc. Możliwe, że po prostu... zużywamy więcej kosmetyków i częściej robimy pranie.
Panie odwożą, panowie sadzą drzewa
Na jedenaście wymienianych w ankiecie sposobów dbania o środowisko, kobiety deklarują większe od mężczyzn zaangażowanie aż w ośmiu przypadkach.
Mężczyźni osiągnęli wyższe wyniki w trzech punktach - korzystaniu z transportu publicznego, rezygnowaniu z jazdy samochodem na rzecz np. roweru albo przemieszczania się pieszo oraz w dbaniu o przydomową zieleń i w... sadzeniu drzew.
Eksperci podkreślają, że może to wynikać z faktu, iż panie, które zazwyczaj prowadzą gospodarstwa domowe, wykorzystują swoje auta nie tylko jako środek transportu do pracy. Częściej odwożą nimi dzieci do przedszkola czy szkoły i jeżdżą na rodzinne zakupy. A podczas zakupów, częściej (6 proc.) niż ich partnerzy (4 proc.) ograniczają zużycie jednorazowych toreb foliowych.
Badanie świadomości społecznej na temat zmian klimatu to jeden z elementów polityki edukacyjnej Ministerstwa Środowiska w ramach przygotowań do szczytu klimatycznego ONZ (COP 14), który odbędzie się w dniach 1-12 grudnia 2008 w Poznaniu.
Na podstawie materiałów prasowych opr. JD