Reklama

Reklama

Fitness w upalne dni

Lato to dobry czas na aktywność fizyczną pod warunkiem, że wiesz jak unikać zagrożeń związanych z wysoką temperaturą i wilgotnością powietrza.

Gdy temperatura na zewnątrz nie przekracza 27 stopni C, można bezpiecznie ćwiczyć, choć to zależy od tego, z jaka intensywnością planujesz trenować i jak dobrze znosisz wysokie temperatury. Aby mieć pewność, że ruch na świeżym powietrzu w bardzo ciepły dzień nie zaszkodzi, warto pamiętać o kilku sprawach:

Reklama

1. Pij wodę, a jeśli zamierzasz trenować intensywnie, sięgnij po napoje izotoniczne, które uzupełnią "uciekające" wraz z potem mikroelementy.

2. W upały warto zmodyfikować trening: skrócić go lub obniżyć jego intensywność. Można też robić przerwy odpoczynkowe w trakcie ćwiczeń.

3. Jeśli możesz, wybieraj do ćwiczeń zacienione miejsca.

4. Nie ćwicz w południe. Poranki i wieczory są zwykle mniej gorące.

5. Noś odzież w jasnych kolorach, która odbija promienie słoneczne, zamiast je absobwoać, dodatkowo podgrzewając organizm.

6. Jeśli poczujesz się słabo, zaczniesz mieć zawroty głowy lub nudności albo pojawi się ból głowy, natychmiast zakończ trening, schłodź ciało pod letnim prysznicem i pij wodę.

Jeśli temperatura powietrza przekracza 27 stopni C, sprawdź wilgotność powietrza. Wysoka wilgotność w połączeniu z wysoka temperaturą to niekorzystne warunki do wysiłku fizycznego! Oto jak specjaliści oceniają połączenie tych dwóch czynników:
Przy wilgotności powietrza 60% (wilgotność średnia) i temperaturze 27-29 st. C wystarczy ćwiczyć w cieniu, odpoczywać w czasie treningu i pic dużo wody. Jeśli temperatura przy tej samej wilgotności wzrośnie do 30-33 st. C, warunki stają się bardzo niekorzystne, a przy temperaturze na poziomie powyżej 33 st. C warunki uznaje się za niebezpieczne.

Gdy wilgotność powietrza przekracza 60% nawet niższe temperatury mogą stanowić zagrożenie. Dlaczego? Ponieważ utrudnione zostaje chłodzenie ciała poprzez odparowanie potu, co może skutkować nadmiernym wzrostem temperatury ciała.

Kto jest najbardziej wrażliwy na upały?

Największa ostrożność powinni zachować ludzie starsi i dzieci. O ile ci pierwsi mogą sami o siebie zadbać, o tyle o dzieci muszą dbać dorośli. Rodzice pilnujecie, by w upalne dni wasze dzieci piły dużo wody przed, w czasie wysiłku i po nim. Ubierajcie je w jasne stroje i jasne czapeczki chroniące głowę.

Szczególną ostrożność powinni też zachować ludzie z dużą nadwagą i otyli oraz osoby cierpiące na choroby serca. Dobremu samopoczuciu w upały nie służy też spożywanie alkoholu!

Kiedy wezwać pomoc?

Gdy nagle przestaniesz się pocić, twoje tętno jest znacznie przyspieszone nawet wtedy, gdy się nie poruszasz, masz wysoka temperaturę ciała, brak energii, masz kłopoty z logicznym myśleniem, czujesz się zdezorientowany, koniecznie zadzwoń pod 999 lub 112. Udar cieplny może być niebezpieczny!

Pomysły na aktywności fizyczne w upalne dni

Gdy pogoda (wysoka temperatura i wilgotność powietrza) nie sprzyja podejmowaniu treningu, postaw na ruch o niższej intensywności. Spróbuj:
1. Porannego lub wieczornego spaceru.
2. Jazdy na rowerze po zacienionych alejkach.
3. Popływać w basenie, morzy lub jeziorze - oczywiście na bezpiecznym kąpielisku.
4. Popracować w ogrodzie.
5. Umyj samodzielnie samochód, nie unikając pochlapania wodą.


Dowiedz się więcej na temat: sport

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje