Ponad 25 lat innowacji spod znaku Procter & Gamble na polskim rynku
Procter & Gamble - jedna z największych firm FMCG oraz jeden z najważniejszych inwestorów zagranicznych w Polsce - świętuje ponad ćwierć wieku swojej obecności na polskim rynku oraz 25-lecie działalności fabryki pieluszek Pampers na warszawskim Targówku. Koncern zainwestował dotychczas w Polsce blisko 4 miliardy PLN i utworzył ponad 3800 miejsc pracy, rozwijając nie tylko produkcję, ale też wprowadzając wiele innowacyjnych rozwiązań i projektów.
- Jesteśmy dumni z tego, że Polska odgrywa istotną rolę w globalnej strukturze naszej firmy. Stworzyliśmy nie tylko tysiące miejsc pracy w naszych fabrykach, centrach usług biznesowych oraz planowania i logistyki, ale przez ponad ćwierć wieku obecności w Polsce wprowadziliśmy na rynek szeroki portfel innowacyjnych produktów, z których przynajmniej jeden można znaleźć w 9 na 10 polskich gospodarstw domowych - powiedziała Geraldine Huse, Prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej.
W Warszawie ulokowane jest Biuro Główne P&G, fabryka pieluszek Pampers, Globalne Centrum Usług Biznesowych (GBS) oraz Europejskie Centrum Planowania i Logistyki (PSC). W województwie łódzkim zlokalizowane są kolejne 2 fabryki firmy Procter & Gamble: fabryka Gillette w Łodzi oraz fabryka kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim. Produkty wyprodukowane w trzech polskich fabrykach P&G trafiają do 90 krajów na całym świecie.
- Zaczynaliśmy w 1991 roku od otwarcia biura w Warszawie, które obecnie jest centralą dla Europy Centralnej i służy 80 milionom konsumentów w 9 krajach regionu. Trzy lata później na Targówku otworzyliśmy fabrykę pieluszek Pampers, aby następnie naszej działalności w Polsce nadać jeszcze większego rozmachu - dodaje Geraldine Huse.
Ćwierć wieku temu wiedza naszych zagranicznych partnerów o tym, kim jesteśmy oraz świadomość tego, jak wielki jest potencjał polskiej pracowitości, zaradności i kreatywności, nie była powszechna. Inwestycje nad Wisłą uważano za ryzykowne. Dlatego trzeba było przenikliwości, umiejętności przewidywania oraz wiary w Polskę i Polaków, aby inwestując tutaj nie ograniczać się jedynie do niezobowiązującej gry na rynkach finansowych, ale przeznaczać duże środki na długofalowy rozwój zakładów produkcyjnych. Wśród tych, którzy zdecydowali się na ten krok i postawili na Polskę znalazł się amerykański koncern Procter & Gamble - list od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy został odczytany podczas uroczystej gali przez Ministra Andrzeja Derę, Sekretarza Stanu.
Fabryka pieluszek Pampers na warszawskim Targówku od 25 lat jest jednym z największych na świecie zakładów produkujących pieluszki tej marki. Każdego dnia z pieluszek wytwarzanych na Targówku korzysta 3 miliony dzieci - od Władywostoku po Kapsztad, w tym na wszystkich rynkach europejskich. Fabryka powstała w 1994 roku, była wówczas jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce po transformacji, dając ważny sygnał innym potencjalnym inwestorom.
Historia P&G w Polsce
P&G uwierzyło w gospodarczy potencjał niepodległej Polski
Początki P&G w Polsce, zbiegają się z momentem trudnej transformacji polskiej gospodarki i pierwszych kroków Polaków na wolnorynkowym gruncie. Firma P&G już w 1991 roku otworzyła Biuro Główne w Warszawie, rozpoczynając tu swoją działalność. Dzięki temu na wystawach i sklepowych półkach pojawiły markowe produkty P&G - proszki do prania Ariel i Vizir, szampony Pantene Pro V i Head & Shoulders, płyny do płukania Lenor, pieluszki jednorazowe Pampers, środki do ochrony kobiecej marki Always.
"Z pewną taką nieśmiałością..."
Wejście P&G na polski rynek to również ważny rozdział w historii polskiego rynku reklamowego. W telewizji zaczęły się pojawiać reklamy sztandarowych produktów P&G, a wiele powiedzeń z reklam weszło szybko do języka potocznego.
P&G w Polsce to nie tylko sprzedaż, ale również produkcja
Procter & Gamble należała do pierwszych inwestorów w Polsce, który zaczął budować fabryki w III RP. W 1994 roku otwarta ostała fabryka pieluszek Pampers na warszawskim Targówku, w 2006 - fabryka Gillette w Łodzi, a w 2007 roku - fabryka kosmetyków do pielęgnacji skór, w Aleksandrowie Łódzkim. Dzisiaj produkty z tych fabryk trafiają na 90 rynków, na całym świecie.
P&G i akcja "Podaruj dzieciom słońce"
Pod koniec lat 90 P&G rozpoczął w Polsce projekt "Podaruj dzieciom słońce". Była to pierwsza na tak dużą skalę akcja marketingu społecznego. Połączono sprzedaż z darowizną na cele charytatywne. Beneficjentami byli podopieczni fundacji Polsat. Firma prowadzi też wiele innych działań społecznych - od wolontariatu pracowniczego, przez programy edukacyjne, po pokoje dla mam w szpitalach pediatrycznych.
Polska hubem w strukturze P&G w Europie Centralnej
Warszawskie Biuro Marketingu i Sprzedaży obejmuje swoim zasięgiem 9 krajów: Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, Czechy, Słowację, Węgry, Chorwację i Słowenię i służy 80 milionom konsumentów.
Polska staje się centrum dowodzenia łańcuchem dostaw na całą Europę
W 2013 roku, w Warszawie zostaje otwarte Europejskie Centrum Planowania i Logistyki P&G (PSC), odpowiedzialne za kompleksowe zarządzanie łańcuchem dostaw w Europie. PSC koordynuje ponad 2900 dostawców i zaopatrzenie 100 fabryk, jak również pomaga zapewnić zoptymalizowane dostawy produktów marek P&G do ponad 105 000 klientów w 50 krajach.
P&G w Polsce dziś
Procter & Gamble jest jedną z największych firm FMCG oraz jednym z ważnych inwestorów zagranicznych w Polsce. Koncern zainwestował dotychczas prawie 4 miliardy PLN i utworzył ponad 3800 miejsc pracy, co w globalnej strukturze Procter & Gamble - pod względem liczby pracowników i zakładów produkcyjnych - plasuje jego obecność w Polsce w pierwszej dziesiątce na świecie i na drugim miejscu w Europie.
Produkty P&G obecne są w ponad 90% gospodarstw domowych w Polsce. Na rynku polskim Procter & Gamble oferuje 25 marek, w tym między innymi Ariel, Vizir, Pampers, Lenor, Gillette, Pantene, Head & Shoulders, w ponad 1100 wariantach produktowych. Wiele spośród marek P&G jest liderami rynku w swoich kategoriach produktowych. Są to między innymi: szampony Head & Shoulders, szczoteczki elektryczne do mycia zębów Oral B, maszynki do golenia Gillette i Venus, płyny do płukania tkanin Lenor, czy płyny do mycia naczyń Fairy.
Działalności biznesowej P&G towarzyszy szczególna troska o środowisko naturalne. Polska była drugim krajem na globalnej mapie P&G, w którym wszystkie zakłady produkcyjne osiągnęły status "zero odpadów produkcyjnych trafiających na wysypiska", co oznacza, że wszystkie powstałe w nich odpady produkcyjne są przetwarzane lub poddawane recyklingowi. Także wyroby P&G pomagają na co dzień konsumentom dokonywać odpowiedzialnych wyborów, np. kapsułki ariel pozwalają uzyskać doskonałą jakość prania, już w temperaturze 30 st. C.], co z kolei przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii podczas prania nawet o 50 %.
Firmę P&G wyróżnia również konsekwentnie prowadzona polityka równych szans rozwoju dla pracowników - kobiet i mężczyzn. Niemal co druga osoba zatrudniona na stanowisku menadżerskim (47%) to kobieta. Wśród kadry kierowniczej odsetek ten wynosi 55% i jest wyraźnie wyższy niż obecnie w polskiej gospodarce oraz - co równie istotne - od lat utrzymuje się na wysokim poziomie.
P&G chce nadal być ważnym inwestorem i partnerem dla polskiej gospodarki, a Polska pozostaje dla firmy jednym z kluczowych centrów rozwoju innowacyjnych rozwiązań na świecie.