Reklama

Reklama

​Chcesz lepiej sypiać? Zmień dietę

Poprawić jakość snu możemy na wiele sposobów. Jednym z nim jest odpowiedni jadłospis, którego kluczowy element stanowi kolacja. Jeśli chcemy lepiej sypiać, wieczorami powinniśmy jadać zupy, gotowane mięso i warzywa. Potrawy smażone do z kolei prosta droga do tego, żeby mieć ciężką noc.

O tym, jak niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu jest sen, powiedziano i napisano już wiele. Nie bez racji uchodzi on za jeden z filarów zdrowego stylu życia. Jakość snu ma wpływ na wiele obszarów ludzkiego zdrowia, poprawia naszą koncentrację i samopoczucie. Gdy jesteśmy wyspani, czujemy się pełni energii i gotowi do podejmowania codziennych wyzwań. Niedobory snu zwiększają zaś ryzyko wielu groźnych schorzeń, takich jak nadciśnienie, cukrzyca typu 2, otyłość i choroby układu oddechowego.

Reklama

Poprawić jakość snu, tak by zapewniał nam potrzebną regenerację, możemy na wiele sposobów. Warto w tym celu zrezygnować z używania późnym wieczorem emitujących szkodliwe niebieskie światło urządzeń elektronicznych, a przed snem udać się na spacer i wziąć relaksującą kąpiel. Kłopoty ze snem potęguje również stres - choć nie jest to łatwe, codzienne troski dobrze byłoby zostawić za drzwiami sypialni. Za drzwiami sypialni warto zostawić więcej spraw. "Wszystko, co stymuluje mózg, nie pozwala nam wyłączyć go w nocy" - zauważa dietetyczka Rosemary Ferguson na łamach brytyjskiego magazynu "Vogue".

Ekspertka dodaje, że jedną ze skuteczniejszych metod na uczynienie snu bardziej satysfakcjonującym jest odpowiednia dieta. "Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z silnego związku między jakością snu a odżywianiem. Warto więc zadać sobie kilka pytań. Czy spożywasz dużo kofeiny po południu? Czy pijesz alkohol na kilka godzin przed snem? Czy wieczorami sięgasz po słodkie produkty? Czy jesz wystarczająco dużo białka?" - pyta Ferguson. I dodaje, że jeśli miewamy kłopoty ze snem, to niewątpliwie na te pytania warto sobie odpowiedzieć.

Specjaliści stale przypominają, że sięganie wieczorem po kawę czy wysokoprocentowe trunki może powodować poważne problemy z zasypianiem. Innym produktem, którego powinniśmy unikać wieczorem, jest cukier. "Alkohol, kofeina, smażone potrawy i wszystko, co zawiera słodkie dodatki, spowoduje spustoszenie w układzie trawiennym, a co za tym idzie, utrudnia nam zaśnięcie" - wyjaśnia dietetyczka.

Co zatem jeść wieczorem, by dobrze sypiać? Jadłospis na poprawę jakości snu powinien zawierać przede wszystkim wielonienasycone kwasy tłuszczowe i składniki mineralne. "Łosoś i tłuste ryby są polecane z uwagi na zawartość omega 3 i witaminy D. Banany są natomiast pełne potasu i magnezu, które pomagają rozluźnić mięśnie" - tłumaczy Ferguson. Inne produkty sprzyjające zasypianiu, które ekspertka poleca włączyć do diety, to owies, pistacje, wiśnie i grzyby.

Kolacja powinna także zawierać porcję białka. Pomaga ono ustabilizować poziom cukru we krwi, pozytywnie wpływając na jakość snu. "Aby utrzymać poziom cukru we krwi na optymalnym poziomie przez całą noc, spożywaj zbilansowany posiłek, który zawiera porcję białka i dobry tłuszcz. Sięgnij więc np. po awokado. Zdrowym dlań towarzystwem będą zielone warzywa, takie jak brokuły, kalafior i jarmuż" - dodaje Ferguson.

Należy także zawrócić uwagę na sposób przyrządzenia posiłków. "Zimne, surowe jedzenie jest trudniejsze do strawienia, więc unikaj takich dań na kolacje. Zamiast tego wybierz ciepłe, gotowane posiłki. Sezonowe zupy, gulasze i wolno gotowane mięso rozgrzewają nas i odżywiają układ nerwowy" - wyjaśnia dietetyczka. I zaznacza, że pomocne mogą być także herbaty ziołowe zawierające rumianek, melisę lub słodki koper włoski. Działają one bowiem uspokajająco, wspomagają pracę układu nerwowego, redukują stres, a w konsekwencji pozwalają nam cieszyć się spokojnym, regenerującym snem.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje