Reklama

Reklama

Co jeść, by ochronić trzustkę?

Trzustka to organ odgrywający kluczową rolę w procesach trawiennych. Wytwarza hormony, a także umożliwia prawidłową przemianę materii. Dlaczego powinniśmy być dla niej wyjątkowo dobrzy?

O trzustkę trzeba dbać, tak samo jak o inne narządy, jednak zasługuje ona na wyjątkowe traktowanie. Jako jedyna długo nie daje sygnałów, że coś jej dolega. Spełnia swoje funkcje nawet wtedy, gdy choruje i dlatego też, jej uszkodzenia są zazwyczaj późno wykrywane. Gdy już zaczyna boleć, okazuje się, że zmiany są poważne i świadczą o ostrym zapaleniu. Waży zaledwie 100 g, a pełni ważniejszą rolę, niż się nam wydaje.

Organ ten w ciągu doby jest w stanie wyprodukować od jednego do trzech litrów soku trzustkowego odpowiedzialnego za prawidłowe trawienie pokarmów. Ponadto wytwarza insulinę i glukagon - hormony utrzymujące prawidłowy poziom glukozy we krwi. Chorobom lepiej zapobiegać, aniżeli leczyć, dlatego powinniśmy się troszczyć o zdrowie, stosując odpowiednią dietę. Co więc możemy zrobić dla trzustki?

Reklama

Ogranicz tłuszcze zwierzęce

Zdrowa dieta to zdrowa trzustka. Pod słowem "zdrowa" rozumiemy zróżnicowana, wartościowa i w rozsądnych porcjach. Częste przejadanie się skutkuje nie tylko otyłością, ale też obciążeniem całego układu pokarmowego, w tym trzustki. Jedz więc częściej, a niewielkie porcje. Poza tym, unikaj potraw smażonych, tłustych, na bazie śmietany, masła czy majonezu. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zamień raczej na roślinne, np. oliwę z oliwek czy olej lniany. Sięgaj też od czasu do czasu po dobrej jakości ryby, które dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 działają ochronnie na trzustkę. Odstaw czerwone mięso, a wybieraj raczej drób. Ogranicz wieprzowinę, a zamiast tego wprowadź do diety ekologiczne tofu, czy rośliny strączkowe. Są świetnym źródłem białka, a nie obciążają trzustki tak, jak tłuste mięso.

Odstaw papierosy i alkohol

Alkohol jest przyczyną wielu przewlekłych chorób, w tym zapalenia trzustki. Regularne picie napojów wysokoprocentowych w dużych ilościach, nieodwracalnie niszczy struktury trzustki.

Papierosy najlepiej rzucić całkowicie. Z badań przeprowadzonych w Nowej Zelandii na Uniwersytecie w Auckland wynika, że palenie tytoniu jest największym zagrożeniem dla trzustki - u palaczy zwiększa ryzyko zachorowania nawet o 87 proc. w porównaniu z tymi, którzy nigdy nie palili.

***Zobacz także***

Jedz owoce

Szczególnie wiśnie, winogrona i borówki, które dzięki zawartości przeciwutleniaczy i alkoholu perillylowego, zapobiegają rozwojowi raka trzustki. Czerwone winogrona są bogactwem resweratrolu - znakomitego przeciwutleniacza. Nie zaszkodzi więc okazjonalnie sięgnąć po lampkę czerwonego, wytrawnego wina.

Wybieraj zdrowe przyprawy

Zamiast używać gotowych mieszanek przypraw ze wzmacniaczami smaku, sięgaj po te naturalne. Szczególnie cenna dla osób dbających o trzustkę jest kurkuma oraz imbir. Mają działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, a kupisz je za grosze!

***Zobacz także***

Jedz zielone warzywa

Mowa przede wszystkim o szpinaku i brokułach, które chronią trzustkę przed rakiem. Szpinak jest źródłem sekretyny, odpowiedzialnej za wydzielanie soku trzustkowego, z kolei brokuły zawierają flawonoidy, chroniące tkanki trzustki. Trzeba jednak pamiętać, że wyłącznie brokuły surowe, lub na chwilę wrzucone do wrzątku zachowują swoje cenne właściwości.

Pokochaj zieloną herbatę

Czy wiedzieliście, że osoby pijące codziennie zieloną herbatę są mniej narażone na raka trzustki? Dowiedli tego naukowcy z Uniwersytetu w Baltimore. Warto więc pić minimum jedną filiżankę zielonej herbaty dziennie.

Nie zapominaj o probiotykach

Żywe kultury bakterii probiotycznych wzmacniają układ odpornościowy i pomagają organizmowi zwalczyć chorobę. Znajdziemy je przede wszystkim w kiszonkach, jogurtach naturalnych, zsiadłym mleku czy maślance.


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy