Reklama

Reklama

Curry – dużo więcej niż smak

Curry to zarówno danie, jak i aromatyczna przyprawa wywodząca się z kuchni indyjskiej. Potrawa w różnej postaci obecna jest w całej Azji. Przeważnie kojarzona z pikantnym gulaszem, którego istotnymi składowymi są zioła i przyprawy. Czym jest zatem przyprawa curry? Okazuje się, że obok silnej nuty smakowej, ma nam do zaoferowania szereg właściwości leczniczych.

W Europie najbardziej popularna jest mieszanka indyjskiego curry, w postaci sproszkowanych ziół i przypraw. Najważniejszą rolę odgrywają w niej: kurkuma, kozieradka, kolendra, kumin rzymski, kardamon, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, anyż, imbir, chili, sól, pieprz cayenne i czarny. To połączenie najczęściej występuje w odcieniach żółci, choć znane są też mieszanki o zabarwieniu czerwonym, a także brązowym (pochodzące ze Sri Lanki).  

Reklama

Egzotyka oswojona  

Choć dla naszych matek czy babć curry było raczej egzotyczną przyprawą obecnie coraz częściej pojawia się na polskich stołach. Daje niepowtarzalny aromat i ciekawą nutę smakową, a także intensywnie barwi. Najczęściej wykorzystywane jest do dań z ryżu, potraw mięsnych oraz jako składnik sosów. Z powodzeniem może być użyte do przyprawiania zup oraz sałatek. Sprawdzi się również w duecie z rybami, krewetkami, a także  rozlicznymi daniami kuchni wegetariańskiej.  

Smak, barwa i aromat to nie wszystko. Według najnowszych badań curry wykazuje działanie profilaktyczne względem układu krążenia, zmniejsza bóle stawów i ryzyko wystąpienia nowotworów. Kiedy jeszcze warto się w nim rozsmakować?  

Curry dla diabetyków  

Dobrze, by przyprawa zagościła na stałe w jadłospisie diabetyków, osób z podwyższonym poziomem cukru we krwi oraz genetycznie obciążonych cukrzycą. Naukowcy twierdzą, że regularne jego spożywanie, w połączeniu z aktywnym trybem życia, zmniejsza stężenie glukozy we krwi. Dodatkowo kurkumina (obecna w kluczowym składniku curry: kurkumie) zapobiega gwałtownym wahaniom stężenia glukozy we krwi, co jest zmorą każdego diabetyka.  

Profilaktyka anemii  

Curry jest cennym źródłem żelaza, dlatego powinny doprawiać sobie nim smaki zarówno osoby borykające się z anemią, jak i wszyscy nią zagrożeni. Świat XXI wieku zalała fala wysokoprzetworzonej żywności. Stąd coraz częściej pojawia się problem właściwego odżywienia organizmu. Sięgajmy świadomie po wartościowe produkty.  

Przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie  

Obecna w curry kolendra ma właściwości przeciwbakteryjne: hamujące wzrost bakterii, m.in.: Escherichia coli. Zawarta w nim kurkuma ogranicza natomiast stany zapalne w organizmie.    

Curry dla układu krążenia  

Dzięki obecności kozieradki curry korzystnie wpływa na profil lipidowy i normalizację poziomu cholesterolu we krwi. Zawarty w nim kardamon pozwala rozszerzać naczynia krwionośne i zmniejsza napięcie w naczyniach krwionośnych. W efekcie prowadzi to do obniżenia ciśnienia krwi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zawałów serca i udarów mózgu.

***Zobacz materiały o podobnej tematyce***


Ewa Koza, mamsmak.com  

Dowiedz się więcej na temat: curry

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje