Reklama

Reklama

Dieta dla mocnych i zdrowych zębów

Piękny, biały i zdrowy uśmiech jest najlepszą wizytówką każdego z nas. Dodaje uroku i pewności siebie, a także odejmuje lat. Właściwa higiena jamy ustnej i regularne wizyty u stomatologa to nie wszystko, aby zapewnić sobie olśniewający uśmiech niczym z reklamy. Bardzo ważna jest także odpowiednia dieta.

To ona jest kluczowym czynnikiem dla utrzymania zdrowych i białych zębów. Prawda jest taka, że największe zagrożenia dla naszych zębów, czyli próchnica wynika głównie z niewłaściwego sposobu odżywiania się.

Co jeść by mieć zdrowe zęby?


Reklama

Dieta dobra dla zębów powinna zawierać zdrowe tłuszcze, witaminy i dużo wapnia. Powinna obfitować w pokarmy twarde i gruboziarniste, które powodują wydzielanie w jamie ustnej dużej ilości śliny, która to zobojętnia kwaśny odczyn i wypłukuje resztki pokarmów.

Powinna przy okazji ograniczać spożycie niektórych produktów, jak np. słodycze będące najlepszą pożywką dla bakterii, węglowodany proste, które mogą przyczyniać się do tworzenia kwasów obniżających pH płytki nazębnej, co z kolei sprzyja rozwojowi próchnicy oraz produkty ciemne (czarna herbata, wino), które pozostawiają na zębach nieestetyczne przebarwienia.

W trosce o mocne i twarde zęby

Najważniejszym minerałem budulcowym zębów jest wapń. To on pozwala utrzymać mocne szkliwo, które stanowi ochronę przed bakteriami powodującymi próchnicę, chroni je i uzupełnia ewentualne braki. Największą ilość wapnia znajdziemy w mleku i przetworach mlecznych, jak: jogurty naturalne, kefiry, maślanki, sery, a także w roślinach strączkowych, orzechach laskowych, ciemnym pieczywie, pestkach słonecznika, migdałach i ziarnach sezamu.

Co jeszcze warto jeść, by mieć zdrowe zęby? Na pewno szpinak, rabarbar, buraki i ryby (zwłaszcza łososia i sardynki), które także obfitują w cenny pierwiastek. Warto również spożywać wodę mineralną bogatą w wapń.

Dla mocnych zębów nie jest odpowiednia dieta wegetariańska, dlatego też niewskazane jest całkowite wyeliminowanie mięsa z menu. Mięso należy spożywać (przynajmniej w minimalnych ilościach), gdyż zawiera składniki ułatwiające wchłanianie się wapnia z poszczególnych produktów spożywczych.

Jeśli chodzi o twardość zębów to niezbędne będą produkty zawierające witaminę D, która reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową i mineralizację szkliwa, a także wpływa na większą przyswajalność wapnia. Witamina D obecna jest zarówno w rybach (łososiu, śledziu, makreli, halibucie, tuńczyku), jak również żółtkach jaj i kakao. Spore ilości witaminy D znajdziemy także w tranie.

Walka z bakteriami

Działanie antybakteryjne posiada fluor, który rozcieńcza kwasy powstałe w ustach na skutek spożywania niektórych pokarmów. Pierwiastek ten znajdziemy w rybach, cielęcinie, ryżu, produktach zbożowych, żółtych serach, wodzie mineralnej i herbacie. Zdaniem stomatologów codzienne picie przynajmniej jednej filiżanki popularnego napoju zwiększa szanse zachowania zębów w doskonałej kondycji.

Herbata, zwłaszcza ta dobra gatunkowo działa antybakteryjnie i rozcieńcza kwasy powstałe w ustach po posiłkach, a zawarte w niej polifenole zapobiegają paradontozie i utracie zębów. W walce z bakteriami pomocna jest również witamina A, która wykazuje silne działanie antybakteryjne, a poza tym zapobiega powstawaniu próchnicy. Znajdziemy ją w takich produktach jak: marchew, szpinak, dynia, kapusta, czerwone mięso, wątróbka, jaja, melon, morele, agrest, tłuste ryby i żółty ser.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że obfitująca w witaminę A marchew działa również niczym szczoteczka do zębów i w warunkach ekstremalnych jest w stanie ją zastąpić. Genialnie oczyszcza przestrzenie między zębami, usuwa mało estetyczny nalot i pomaga w walce z kamieniem nazębnym.

Mocne i zdrowe dziąsła

Zdrowe dziąsła to zdrowe zęby. Za odpowiednią kondycję dziąseł odpowiedzialna jest nie tylko wspomniana wcześniej witamina A, ale także witamina C, która zapobiega odsłanianiu szyjek dziąseł, wzmacnia naczynia krwionośne i uodparnia je na infekcje. Najwięcej witaminy C znajdziemy w owocach dzikiej róży, kapuście, pomidorach, brokułach, selerze, czerwonej papryce, owocach kiwi, cytrusach, melonie, agreście, dyni, malinach i truskawkach.

Te ostatnie słyną również z właściwości wybielających zęby i skutecznie zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego. Poza szerokim zasobem wiedzy o wpływie poszczególnych produktów spożywczych na stan zębów, zawiera ona także porady dotyczące codziennej higieny jamy ustnej. Odpowiednia dieta w połączeniu ze stosowaniem sprawdzonych past do zębów czy płynów do płukania jamy ustnej znacznie ograniczy konieczność nieplanowanych wizyt u dentysty. Pozwoli także cieszyć się pięknym i naturalnym uśmiechem przez długie lata.


Dowiedz się więcej na temat: dieta na mocne zęby

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje