Dieta, która łagodzi alergie wziewne

Alergie wziewne coraz częściej zdarzają się w starszym wieku. Objawy mogą być znacznie łagodniejsze, jeżeli z posiłków wyeliminujemy składniki potęgujące reakcję uczuleniową.

W trakcie oddychania do organizmu dostają się substancje, które powodują reakcje alergiczne. Najczęstsze objawy to katar, podrażnione gardło i łzawiące oczy. Możemy im zapobiec przez wzmacnianie układu odpornościowego, ograniczając jednocześnie substancje alergizujące w menu.

Reklama

To jedz często:

- źródła magnezu - migdały, orzechy włoskie i nerkowce,

- źródło kwasów omega-3 - oleje roślinne i ryby morskie,

- warzywa i owoce - najbezpieczniej rodzime i sezonowe,

- źródło probiotyków - naturalny nabiał fermentowany, kiszonki,

- chude mięso, np. wołowina, drób, mięso z królika,

- zboża bezglutenowe - amarantus i komosa ryżowa,

- chleby na bazie owsa, gryki, kukurydzy.

To ogranicz:

- produkty zwiększające wydzielanie śluzu - cukier i wyroby cukiernicze, produkty z mleka krowiego, produkty mączne, szczególnie z białej mąki pszennej,

- produkty alergizujące - jaja, orzeszki ziemne, pomidory, czekoladę i produkty z dodatkiem kakao, brzoskwinie, seler,

- tłuste mięso, podroby i tłuszcze zwierzęce,

- owoce morza,

- dania gotowe z dodatkiem konserwantów i barwników,

- alkohol, czarną kawę, mocną herbatę.

Przykładowe menu na tydzień

Dzień 1

Śniadanie: Dwie kromki chleba gryczanego z wędliną drobiową i świeżym ogórkiem. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Sałatka z miksu sałat, papryki i ogórka z odrobiną oliwy.

Obiad: Komosa ryżowa z gulaszem, surówka z kapusty pekińskiej.

Podwieczorek: Sałatka owocowa z owoców sezonowych z łyżką orzechów.

Kolacja: Zupa krem z dyni.

Dzień 2

Śniadanie: Sałatka śledziowa z cebulką i ogórkiem kiszonym. Herbata ziołowa

Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z siekanymi migdałami i suszonymi śliwkami.

Obiad: Porcja białej kaszy gryczanej z klopsikami drobiowymi w sosie koperkowym. Surówka z marchwi.

Podwieczorek: Galaretka wiśniowa.

Kolacja: Kanapka z polędwicą i rukolą.

Dzień 3

Śniadanie: Kanapka z chleba gryczanego z pasztetem z królika i cykorią. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Miks sałat z wędliną drobiową, świeżym ogórkiem i papryką, z dodatkiem oliwy.

Obiad: Porcja dorsza przygotowana na parze, ziemniaki z wody, sałatka z ogórków.

Podwieczorek: Sałatka owocowa z melona, jabłka i gruszki z łyżką siemienia lnianego.

Kolacja: Krem z brokułów.

Dzień 4

Śniadanie: Sałatka z filetu z indyka i świeżych warzyw skropionych olejem lnianym tłoczonym na zimno. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Jogurt typu greckiego z dodatkiem ziaren słonecznika. Kiwi.

Obiad: Leczo z cukinii, papryki i cebuli.

Podwieczorek: Kisiel z owoców sezonowych.

Kolacja: Kanapka z pastą rybną i ogórkiem kiszonym.

Dzień 5

Śniadanie: Owsianka z morelami, śliwkami i bananem. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Kanapka z chleba kukurydzianego ze świeżymi warzywami i plasterkiem szynki drobiowej.

Obiad: Kotlet z piersi kurczaka, porcja ziemniaków z wody, gotowana marchewka z groszkiem.

Podwieczorek: Pasta rybna z makreli ze szczypiorkiem. Wafel ryżowy.

Kolacja: Naleśniki gryczane z truskawkami i maślanką.

Dzień 6

Śniadanie: Sałatka z indyka, miksu sałat, papryki, ogórka z odrobiną oliwy. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z suszonymi morelami i siekanymi migdałami.

Obiad: Filet z mintaja pieczony w folii. Ziemniaki w mundurkach. Gotowany kalafior w przyprawach.

Podwieczorek: Pieczone jabłka z cynamonem.

Kolacja: Zupa jarzynowa bez śmietany z dodatkiem amarantusa.

Dzień 7

Śniadanie: Kanapki z pastą z awokado i polędwicą drobiową. Herbata ziołowa.

Drugie śniadanie: Sałatka ze świeżych warzyw i tuńczyka z dodatkiem ziół i oliwy.

Obiad: Klopsiki drobiowe w sosie pieczarkowym, porcja kaszy jaglanej, sałatka z ogórków kiszonych.

Podwieczorek: Koktajl bananowy.

Kolacja: Placuszki kukurydziane z dżemem.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje