Reklama

Reklama

Gdy cię łupie w kręgosłupie

Musi dźwigać twój ciężar przez całe życie, dlatego dbaj o niego.

Człowiek zwykle dowiaduje się o istnieniu kręgosłupa wtedy, gdy ten zaczyna go boleć. Wcześniej o niego nie dba. Dźwiga ciężary, garbi się, śpi w niewygodnym łóżku lub też chodzi na niebotycznych obcasach. Gdy zaczyna pobolewać, też nie traktuje go poważnie. Łyka środek przeciwbólowy i znów go przeciaża.

Dlaczego boli?

Reklama

Kręgosłup to rusztowanie. Składa się z zachodzących na siebie pustych w środku kręgów, które chronią rdzeń kręgowy. Z kolei między kręgami znajdują się elastyczne krążki (tzw. dyski), które działają jak amortyzatory. Gdyby nie one, kości kręgów szybko by się zużyły. Do kręgosłupa są przymocowane ścięgnami mięśnie. Jeśli są one mocne, rusztowanie jest stabilne i trwałe, gorzej gdy mięśnie są osłabione i niewyćwiczone albo też zbyt napięte lub kręgi zbyt mocno obciążone. Wtedy cała konstrukcja traci swoją stabilność, a przeciążenie, brak ruchu lub niewłaściwe ułożenie ciała podczas snu czy siedzenia powodują ból.

Pierwsze objawy

Problemy z kręgosłupem mogą być poprzedzone różnymi objawami, np. zawrotami głowy lub zaburzeniami widzenia czy mroczkami przed oczami. Takie dolegliwości mogą sygnalizować zmiany zwyrodnieniowe w odcinku szyjnym kręgosłupa. Z kolei bóle po lewej stronie w okolicach mostka - brane zwykle za atak serca, a po prawej - za dolegliwości wątroby, są niezwykle często skutkiem zwyrodnień kręgosłupa na odcinku piersiowym. Natomiast ból kręgosłupa na odcinku lędźwiowym ludzie często biorą za chorobę nerek.

Jak zapobiegać?

O kręgosłup trzeba dbać przez całe życie. Przede wszystkim należy spać na odpowiednim materacu - nie może on być ani zbyt twardy, ani za miękki. Podczas siedzenia powinno się mieć jakieś podparcie pod odcinkiem lędźwiowym. Ciężarów nie wolno podnosić na wyprostowanych nogach. Nie należy też dopuszczać do nadwagi i jak najrzadziej chodzić na wysokich obcasach.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje