Reklama

Reklama

Jak sobie radzić z objawami parkinsona?

Utrzymanie kubka w dłoni, zrobienie kroku bywa wyzwaniem. Poznaj triki, które ułatwią ci funkcjonowanie.

W chorobie Parkinsona zanikają komórki nerwowe części mózgu zwanej istotą czarną. Spada stężenie dopaminy, dzięki której przekazywane są impulsy do poruszania się. Stąd pogorszenie sprawności ruchowej, sztywność mięśni, drżenie ręki, zaburzenia równowagi.

Drżenie

Reklama

Często ręki, może przemieszczać się na stopę, brodę, żuchwę, język. Nasila je wysiłek fizyczny i emocje.

Nasza rada: drżenie może wystąpić w różnych porach dnia. Obserwuj, kiedy pojawia się najczęściej, i w tym czasie unikaj forsowania się, staraj się wyciszyć. Gdy nadchodzi, usiądź, zamknij oczy, rozluźnij ramiona oraz plecy. Oddychaj spokojnie. Rób powoli głęboki wdech nosem, wydech ustami. Stojąc, przenoś ciężar ciała z nogi na nogę, z palców na pięty, przejdź kilka kroków.

Unikaj kawy i innych napojów z kofeiną, bo nasilają tę dolegliwość. Codziennie trenuj sprawność manualną, np. układając puzzle, robiąc na drutach, szydełkując, sznurując buty, zapinając guziki.

"Zamarzanie"

To gwałtowna blokada ruchu podczas chodzenia. Nie można oderwać stóp od podłoża. Takie nagłe zastygnięcie zaburza równowagę i grozi upadkiem.

Nasza rada: gdy czujesz, że nieruchomiejesz, zatrzymaj się, przyciśnij pięty do podłoża, staraj się wyprostować, patrz przed siebie. Wybierz jakiś obiekt (np. drzewo) i próbuj iść w jego kierunku.

Jeśli to nie skutkuje, wyobraź sobie, że masz przed sobą przeszkodę, np. dużą kałużę, i musisz ją przekroczyć (to uruchamia inny wzorzec chodu w mózgu). Zacznij ruch nie od szurania, ale zgięcia nogi w stawie biodrowym i kolanowym i postawienia dużego kroku.

Kłopoty z chodzeniem

Charakterystyczne jest wolne dreptanie, z szuraniem, pochylonym do przodu ciałem i tendencją do unoszenia pięt. To zwiększa ryzyko upadków.

Nasza rada: by zredukować to niebezpieczeństwo, usuń w domu dywaniki, kable i inne przedmioty, o które łatwo zawadzić. Nie noś wsuwanych kapci, klapek itp. Gdy zaczynasz szurać, zatrzymaj się, stań z uniesioną głową i wróć do chodu.

Codziennie ćwicz - przy każdym kroku z przesadą unoś stopy, jakbyś przekraczała próg. Skręcając lub zawracając, nie obracaj się na stopie, idź po linii okrężnej.

***Zobacz także***

Dowiedz się więcej na temat: choroba Parkinsona

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje