Reklama

Reklama

Jedzenie bez fruktanów na zdrowe jelita

Dotąd sądzono, że głównie gluten wywołuje problemy trawienne. Okazuje się, że jest inny winowajca! Co może powodować i jak temu zapobiec?

Wskazówki i zasady kuracji

Czym są fruktany? To węglowodany (o tzw. krótkich łańcuchach), znajdujące się głównie w roślinach. Niektóre osoby nie mogą trawić fruktanów, co skutkuje wzdęciami, gazami, skurczem żołądka, bólem brzucha, biegunką. Takie objawy mogą wystąpić głównie u osób mających skłonność do problemów gastrycznych, zwłaszcza cierpiących np. na zespół jelita drażliwego.

Pierwszy krok w kuracji u tych osób polega na wykluczeniu produktów, które zawierają fruktany. Przykłady takich roślin i produktów podajemy poniżej. Drugi krok to pojedyncze wprowadzanie wykluczonych produktów i obserwowanie, które z nich tolerujemy. Nie należy całkiem wykluczać fruktanów, bo niektóre działają jak prebiotyki i nie powodują dyskomfortu jelit.

Reklama

Wykluczamy:

Warzywa: cebulę, cykorię, czosnek, dymkę, kapustę włoską, karczochy, pasternak, pory, rzodkiew, szalotkę, szparagi, a także rośliny strączkowe (bo zawierają galaktany, które też mogą wywołać dyskomfort i dolegliwości jellitowe).

Owoce: arbuzy, banany, granaty, nektarynki, a także suszone owoce - figi, daktyle, rodzynki.

Wyroby ze zbóż: pszenicy, orkiszu, żyta, jęczmienia.

Produkty mleczne: zawierające laktozę (bo ona też nie jest zalecana w tej kuracji).

Produkty spożywcze oraz napoje: z cukrem, ksylitolem, sorbitolem.

Dieta bez fruktanów (lub z ich ograniczeniem) zmniejsza gazy, wzdęcia, biegunki, zaparcia, bóle żołądka. Poprawia wygląd skóry, bo sprawne trawienie oczyszcza organizm z toksyn zalegających w jelitach.

Sięgamy po:

Bez obaw można jeść produkty bez fruktanów, między innymi:

- Warzywa: bakłażan, cukinię, fasolkę szparagową, jarmuż, marchew, ogórki, oliwki, paprykę, pomidory, rzodkiewkę, sałatę, seler, szczypior, szpinak;

- Owoce: borówki, cytryny, grejpfrut, kiwi, maliny, mandarynki, melony, limonkę, pomarańcze, truskawki, winogrona;

- Zboża: komosę ryżową, kukurydzę, owies, ryż, tapiokę;

- Orzechy: ziemne, piniowe, migdały, sezam;

- Produkty mleczne bez laktozy, sery twarde, także np. brie;

- Słodziki: melasę, stewię, syrop klonowy.

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje