Reklama

Reklama

Kiełki - małe-wielkie superfoods

Świeże owoce i warzywa są niezbędne dla zrównoważonej diety. Warto również wzbogacić swój codzienny jadłospis o kiełki - to skarbnica witamin i składników mineralnych. To pokarm, który pokocha nasz mózg.

Kiełki zdają się być niepozornym dodatkiem do sałatek czy kanapek, jednak z powodzeniem można przypisać im rolę superfoods. Wykazują bowiem właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i detoksykujące.

Reklama

W porównaniu do dojrzałych warzyw, kiełki mają większą ilość białka, wyższe stężenie niezbędnych witamin i ważnych składników odżywczych. Są również bogate w enzymy potrzebne do procesów trawiennych i metabolicznych.

Badanie przeprowadzone przez Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health oceniło zdolność brokułów do zwiększenia detoksykacji. Naukowcy wskazali, że osoby poddane badaniu, którym podawano napój zawierający liofilizowany proszek z kiełków brokułów, wykazywały 61-proc. wzrost szybkości wydalania toksyn. Aby zwiększyć korzyści płynące z właściwości detoksykujących brokułów, warto sięgać po ich kiełki, które mają do 50 razy więcej przeciwutleniaczy.

Kiełki zawierają również sulforafan, związek, który wspomaga usuwanie z ciała toksyn. Występuje on przede wszystkim w warzywach krzyżowych, np. kiełkach brukselki, kalafiorze, kapuście, brokułach, jarmużu, kalarepie, wasabi, rukoli, gorczycy, rzepie, rzeżusze, rzodkwi, kapuście chińskiej, brukselce, brokułach, kiełkach kalafiora.

Największe stężenie sulforafanu odnotowuje się właśnie w kiełkach brokułów. Kiełki soczewicy to natomiast bogate źródło tiaminy czyli witaminy B1, niezbędnej dla zachowania równowagi neuroprzekaźnikowej. Kiełki soczewicy mają również podwyższony poziom wszystkich aminokwasów, w tym cysteiny i metioniny.

Kiełki fasoli mung mają silne właściwości przeciwzapalne i odtruwające. Dodatkowo zawierają niezbędne związki, takie jak izoflawony, które mają właściwości przeciwutleniające. Izoflawony pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Dodatkowo są one jednym z niewielu produktów bogatych w biodostępny potas, który pomaga obniżyć ciśnienie krwi i zminimalizować skurcze mięśni.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje