Kontroluj słuch dziecka
To najlepsza obrona przed problemami, które długo bywają niezauważone.
Narząd słuchu jest u dziecka bardzo delikatny - a wokół tyle zagrożeń! Szkodliwe są częste hałasy (np. gwar panujący podczas przerw w szkole), zanieczyszczenia powietrza (np. spaliny), a także nawracające infekcje uszu. Mogą one doprowadzić do pogorszenia słuchu. Niepokojące objawy:
- zaburzony rozwój mowy (dobry słuch jest konieczny do poprawnego mówienia) - np. dziecko opuszcza końcówki wyrazów, niewyraźnie je wypowiada;
- obserwowanie z napięciem twarzy osoby mówiącej, częste prośby o powtórzenie, dopytywanie się;
- głośne mówienie;
- trudności z koncentracją, bóle głowy, zaburzenia równowagi.
Uwaga! Jeśli podejrzewasz, że dziecko gorzej słyszy, powiedz o tym pediatrze. Może on zalecić wizytę u laryngologa. Specjalista zleci badanie słuchu (tzw. audiometrię) - dziecko ma specjalne słuchawki, słucha przez nie dźwięków i sygnalizuje je przyciskiem.
Domowe testy słuchu u najmłodszych - przykłady:
Test nr 1: Czy niemowlę reaguje na głośne dźwięki: - włącz radio lub telewizor, gdy maluch śpi lub podgłośnij odbiornik, gdy dziecko czuwa - powinno się obudzić, zmrużyć oczy, poruszyć głową. Dziecko wydaje gardłowe dźwięki (k, g, h).
Test nr 2: Czy dziecko (pow. 5. m.ż.) rozpoznaje, skąd dochodzi dźwięk: -zawołaj je z pewnej odległości, zastukaj z boku zabawką, pozwól zaszczekać psu w sąsiednim pokoju - maluch powinien zwrócić głowę w tę stronę. Dziecko powinno też gaworzyć.
Test nr 1: Czy maluch rozumie proste pytania i polecenia: - spytaj, gdzie ma oko, nos - powinien wskazać je palcem. - poproś, by podał ulubioną zabawkę. Powinien też próbować składać po dwa słowa, np. "am nie", "chodź pa-pa".
Test nr 2: Czy dziecko (pow. 2. r.ż.) rozumie bardziej złożone polecenia: - poproś np. "Weź misia i połóż na łóżku" - powinno wykonać polecenie. Dwuletnie dziecko potrafi też zadawać proste pytania (np. "Gdzie mama?"), jego mowa jest zrozumiała min. w połowie.
Test nr 1: Czy dziecko dobrze słyszy dźwięki o umiarkowanym natężeniu: - zawołaj je z innego pokoju, ustaw cicho telewizor - powinno zareagować, nie zmieniać głośności odbiornika. Wymagane jest również odpowiadanie na proste pytania i używanie dłuższych zdań.
Test nr 2: Czy pociecha (pow. 4. r.ż.) potrafi słuchać i ma odpowiedni zasób słów: -opowiedz bajkę i sprawdź, czy odpowie na proste pytania związane z jej treścią. Dziecko powinno łatwo porozumiewać się z innymi (rówieśnikami, dorosłymi).