Reklama

Reklama

Nowe diety lepsze od Dukana

Przybywa im coraz więcej fanów, bo są skuteczne. Mają też więcej zalet - można stracić "pszenny brzuszek", obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Dieta bez pszenicy dr Williama Davisa

Odstawienie pszennych produktów - chleba, ciasteczek, pizzy to niełatwe zadanie. Ale sukces gwarantowany - zgubisz kilogramy, a jeszcze szybciej centymetry w pasie.

Na czym polega

Autor tej diety, amerykański kardiolog, dowodzi, że za tycie bardziej niż cukier, tłuszcz i sól "odpowiada" pszenica. Nie jest to już, niestety, to samo zboże, z którego chleb piekły kiedyś nasze babcie. Od lat jest ulepszana i krzyżowana. Jedzenie jej sprawia, że stężenie glukozy we krwi gwałtownie rośnie, dlatego już po dwóch godzinach od posiłku jesteś głodna. Dieta polega na rezygnacji ze wszystkiego, co zawiera pszenicę, a także ograniczeniu innych produktów węglowodanowych, zawierających duże ilości cukru. Efekty - możesz schudnąć nawet 20 kg w ciągu kilku pierwszych miesięcy. Dietę najlepiej stosować już zawsze. Zyska na tym twoje zdrowie, poprawi się wyraźnie stan skóry. Powrót do jedzenia pszenicy szybko zniweczy efekty. Najszybciej stracisz centymetry w talii, bo dieta reguluje poziom insuliny, a efektem tego jest znikanie tzw. tłuszczu trzewnego, tworzącego czyli oponki w pasie.

Reklama

Z czego zrezygnować

Wyeliminuj pieczywo i ciasta, makarony, pizzę, pierogi, placki, naleśniki. Zrezygnuj też z mąki kukurydzianej (tortille, chipsy, popcorn, płatki). Ze względu na dużą zawartość cukru nie jedz słodyczy i suszonych owoców, nie pij słodkich, gazowanych napojów. Soki owocowe - nie więcej niż pół szklanki dziennie.

Co można jeść

Jajka, mięso, ryby, sery, sałatki i warzywa w każdej postaci, także oliwę czy masło orzechowe. Dozwolone są owoce, ale w niewielkiej ilości - jabłko, kilka truskawek. Twaróg, jogurt, mleko i masło możesz jeść w umiarkowanych ilościach, czyli nie więcej niż dwie porcje dziennie. Inne zboża (gryka, proso, owies) oraz ryż i rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica) - nie więcej niż pół szklanki.

Przykładowe menu:

Śniadanie:  jajecznica usmażona na 2 łyżkach oliwy extra virgin, z kilkoma suszonymi pomidorami i kostkami sera feta

Przekąska: garść nieprażonych migdałów lub orzechów włoskich

Obiad: kapelusze pieczarek zapieczone z krewetkami koktajlowymi i kozim serem

Podwieczorek: 2-3 kostki gorzkiej czekolady z zawartością 90 proc. kakao

Kolacja: Pieczony filet z łososia polany sosem wasabi. Aby go przygotować zmiksuj trzy łyżki majonezu, łyżeczkę wasabi, odrobinę suszonego, zmielonego imbiru i łyżeczkę wody lub octu ryżowego. Zjedz z sałatką z młodego szpinaku, kilku orzechów włoskich, pokrojoną w piórka cebulką czerwoną, serem gorgonzola. Polej sałatkę sosem winegret

Między posiłkami

Stosując tę dietę, przestaniesz odczuwać potrzebę podjadania między posiłkami. Jeśli jednak będziesz miała ochotę coś przegryźć, najlepiej wybierz:

- orzechy jedz takie, które lubisz, pod warunkiem, że nie są prażone w soli, oblane miodem lub czekoladą

- sery deska serów może zawierać każdego po trochu: camembert, brie, pleśniowy miękki kozi. Świetnie smakują z różnymi oliwkami

- warzywa z dipem surowa papryka, marchewka, ogórek, pomidorki koktajlowe i inne warzywa będą świetnie smakowały z dipem na bazie serka lub z hummusem

Wady i zalety diety wg Anny Galczak - Kondraciuk, dietetyka

Z naturalnych produktów bez glutenu można przygotować pełnowartościowe i smaczne posiłki. Pamiętajmy jednak, że gluten znajduje się również pod ukrytymi postaciami np. jako dodatek do wędlin, jogurtów, serów, musztardy, nawet kawy rozpuszczalnej. Wadą diety bezglutenowej jest niedobór składników odżywczych oraz witamin z grupy B. Mogą ucierpieć nasze włosy, skóra, a nawet układ nerwowy.

Metoda 100 Jorge Cruise'a

Gdy nauczysz się nowego postrzegania kalorii, sukces w postaci szczupłej sylwetki przyjdzie błyskawicznie. Nie musisz liczyć wszystkich kalorii, wystarczy mieć pod kontrolą tylko te, od których tyjesz. Zdaniem J. Cruise’ a, autora diety, pochodzą z cukrów.

Na czym polega

Skuteczna metoda odchudzania, zdaniem Jorge Cruise'a, powinna opierać się na sycących białkach, tłuszczach i warzywach. Jedzenie tych produktów pozwala utrzymać niskie stężenie glukozy we krwi oraz insuliny, dzięki czemu organizm może spalać zapasy tłuszczu. Dzięki temu chudniesz i nie odczuwasz przy tym wcale głodu. Podstawową zasadą tej metody odchudzania jest unikanie tzw. kalorii z cukru - czyli właściwie z wszystkich węglowodanów. Także z warzyw zawierających dużo skrobi (np. ziemniaków), wszelkiego pieczywa, zbóż (kasze, ryż, płatki), ciast, batoników, cukru, miodu, soków, napojów i wielu innych produktów. Na diecie możesz być tak długo, dopóki nie osiągniesz upragnionej wagi. Potem zwiększysz limit kalorii z cukru. Nie musisz całkowicie rezygnować z produktów węglowodanowych. Ale ilość pochodzących z nich kalorii nie może dziennie przekroczyć 100. Inne kalorie nie liczą się wcale, więc nie musisz się nimi przejmować. W gotowych produktach możesz w prosty sposób sama wyliczyć kalorie z cukru. Podaną na etykiecie ilość węglowodanów pomnóż przez 4. Wynik oznacza ilość kalorii z cukru.

Z czego zrezygnować

Z powodu limitu kalorii z cukru, lepiej zrezygnować z najmniej wartościowych produktów, które je zawierają. Na cenzurowanym są więc słodkie przekąski i desery, węglowodany rafinowane takie jak: biały chleb, bułeczki, ciasta, makarony, pierogi, naleśniki. W drugiej kolejności ogranicz owoce, pełne ziarna zbóż, warzywa bogate w skrobię, fasolę i rośliny strączkowe.

Co można jeść

Na twoim talerzu powinny pojawiać się przede wszystkim produkty, które mają 0 kalorii z cukru (ramka obok). Jedz pięć posiłków. Jak dużo? Zanim weźmiesz do ust kolejny kęs, zastanów się najpierw, czy rzeczywiście jesteś głodna. Warzywa, białka i tłuszcze powinny stanowić podstawę twojego dziennego menu. Nie oznacza to jednak, że będziesz całkowicie pozbawiona słodyczy czy pieczywa. Masz do dyspozycji 100 kalorii z cukru i możesz je dowolnie zagospodarować. Dwa płatki pieczywa chrupkiego to 80 kalorii z cukru, pół filiżanki lodów - 70, a jeden naleśnik - 60. Każdy z tych produktów mieści się więc w przysługującym ci dziennym limicie 100. Nie musisz pić określonej ilości płynów. Pij, gdy czujesz pragnienie. Dobrze jest mieć przy sobie butelkę wody i wypić kilka łyków, kiedy czujesz taką potrzebę. Jeśli nie jesteś spragniona, to nie zmuszaj się do picia.

Przykładowe menu

Śniadanie: dwa jajka sadzone, dwie frankfurterki, kawa bez cukru ze śmietanką

Przekąska: 1/4 filiżanki pestek słonecznika

Lunch: grillowana pierś kurczaka. Podana na sałatce z roszponki, czerwonej cebuli, pomidorów koktajlowych, fasolki szparagowej, plasterków awokado. Przyprawiona winegretem z oliwy i octu winnego

Przekąska: jajko na twardo

Kolacja: burger z indyka zapieczony z plastrem żółtego sera, podany z plastrem pomidora

Zero kalorii z cukru

Te produkty zawierają bezkarne kalorie, bez cukru, nie musisz więc ich liczyć. Należą do nich 3 grupy produktów:

- warzywa np. cukinia, cykoria, brokuły, sałaty, brukselka, kalafior, szparagi, szpinak. Powinny zajmować pół talerza; D

- białko owoce morza, ryby, ale także mięso wędliny, jajka. Porcja na talerzu powinna mieć wielkość talii kart lub objętość 90 ml

- tłuszcze masło, oliwa z oliwek, oleje, np. lniany, z awokado, z orzechów włoskich. Porcja tłuszczu to objętość nakrętki od butelki lub 30 ml

Wady i zalety diety wg Justyny Marszałkowskiej-Jakubik, dietetyka medycznego z Centrum Dietetycznego Prolinea

Ogromnym plusem tej diety jest na pewno eliminacja cukru, słodkich przekąsek i białego pieczywa. Zaletą jest brak ograniczeń dotyczących jedzenia wielu wartościowych warzyw. Jednak tak duże ograniczenie grubych kasz, żytniego pieczywa czy owoców może skutkować problemami z koncentracją, niedoborem minerałów oraz witamin np. witaminy C znajdującej się w świeżych owocach. Rośliny strączkowe, które są tu na cenzurowanym, to świetne źródło białka np. dla wegetarian. Warto uważać na nieograniczone ilości białka - w zbyt dużej ilości może obciążać nerki.

Dieta 3D chili

Trójwymiarowe spalanie kalorii, czyli na trzech płaszczyznach: przyspieszanie metabolizmu, lepsze trawienie, sprawna praca jelit. Wszystko to dzięki trzem grupom specjalnie dobranych przypraw, którymi doprawiamy każde danie. Tak najkrócej można określić 28-dniową dietę 3D chili. Jesz smacznie, bez liczenia kalorii.

Na czym polega

Tajemnicą nowego sposobu odchudzania opracowanego przez amerykańską dietetyczkę jest stosowanie wielu przypraw. Wpływają na pracę układu pokarmowego, przyspieszając przemianę materii. Podstawową przyprawą w tej diecie jest papryka chili oraz inne przyprawy z grupy czerwonych, które zawierają kapsaicynę. To składnik, który rozgrzewa, poprawia krążenie, przyśpiesza proces spalania tkanki tłuszczowej. Ale niezbędne są też przyprawy koloru żółtego i zielonego (patrz ramka obok). Pozwala schudnąć bez głodowania i niedoborów witamin. Ciało staje się jędrniejsze, szybciej możesz pozbyć się cellulitu. Jesz pięć niewielkich posiłków w regularnych odstępach czasu, najlepiej co 3 godziny. Między posiłkami już niczego nie podjadaj, ale pamiętaj o wypijaniu codziennie przynajmniej 2 litrów płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Jeśli trudno ci ją pić, spróbuj poprawić jej smak dodając cytrynę, limonkę czy listki świeżej mięty. Szybciej będziesz chudła, jeśli zadbasz o 8-godzinny sen, a każdy dzień rozpoczniesz od zjedzenia śniadania. Doprawiaj je głównie przyprawami zielonymi. W codziennym jadłospisie powinnaś jednak uwzględnić każdy kolor przyprawy.

Z czego zrezygnować

Powstrzymaj się od jedzenia tłustych, smażonych mięs, tłustych wędlin, frytek, pizzy, białego pieczywa. Zrezygnuj z ciast i lodów. Niedozwolone są słodzone napoje gazowane.

Co można jeść

Możesz jeść niemal wszystko, nawet produkty, które w innych dietach odchudzających są zakazane, np. makaron czy mozzarellę. Porcje powinny być jednak niewielkie, a wszystkie potrawy odpowiednio dosmaczone polecanymi przyprawami. Jedz pikantnie! Wybieraj:

- chude mięso, drób (kurczak i indyk bez skóry), ryby, np. tuńczyk w sosie własnym, dorsz, pstrąg

- chude wędliny, np. z indyka lub kurczaka

- nabiał - jogurt naturalny, owocowy, mleko, kefir, jajka, chudy twarożek, mozzarella, feta

- chleb ciemny (najlepiej żytni razowy), musli bez cukru, makaron razowy, brązowy ryż, kasze

- warzywa np. różne gatunki sałat, roszponka, rukola, pomidory, papryka, cykoria, por, ogórki, papryka czerwona i zielona, a także kiszone, marchew i soki warzywne, np. sok pomidorowy, marchewkowy

- owoce, np. jabłka, grejpfruty, pomarańcze, mango, banany

- inne przyprawy poza wymienionymi w trzech grupach: np. musztarda, czosnek, chrzan, sos tabasco

Przykładowe menu

Śniadanie: twarożek ziarnisty doprawiony 3 łyżeczkami słodkiej papryki, siekanym szczypiorkiem, kromka chleba pełnoziarnistego

II śniadanie: kefir zmiksowany z cynamonem i imbirem

Obiad: papryka nadziewana. Ugotuj brązowy ryż w osolonej wodzie z dodatkiem curry. Wymieszaj z mielonym, doprawionym solą i pieprzem mięsem z indyka i zeszkloną na patelni cebulką. Nadziej wydrążoną paprykę i zapiecz

Podwieczorek: szklanka soku pomidorowego z odrobiną pieprzu i chili

Kolacja: sałatka z makaronem i tuńczykiem. Ugotowany makaron wymieszaj z tuńczykiem odsączonym z puszki, pokrojonym ogórkiem kiszonym, łyżką ziół prowansalskich, pieprzem, solą, czosnkiem

Przyprawiaj!

Żółte przyprawy poprawiają trawienie, przyspieszają przemianę materii. Stosuj kardamon, imbir, cynamon, curry

Zielone przyprawy są aromatyczne, działają łagodząco na układ pokarmowy. Wybieraj oregano, bazylię, miętę, tymianek, szałwię

Czerwone przyprawy nadają pikantny smak potrawom, hamują apetyt, przyspieszają spalanie kaolrii. Przyprawiaj pieprzem, pepperoni, chili

Wady i zalety diety wg Anny Galczak - Kondraciuk, dietetyka

Ostre przyprawy przyspieszają przemianę materii, dlatego też można je stosować jako produkt sprzyjający odchudzaniu. Dieta nie wymaga głodowania, a posiłki są urozmaicone i smaczne. Przed odchudzaniem się radziłabym jednak porozmawiać z lekarzem pierwszego kontaktu. Szczególnie powinny to zrobić osoby, które mają jakieś dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Z powodu obecności ostrych przypraw dieta ta nie jest odpowiednia, gdy cierpimy na wrzody żołądka, refluks żołądkowy, polipy na jelitach czy ich uchyłkowatość. Na pewno nie powinny jej stosować karmiące mamy.





Świat kobiety
Dowiedz się więcej na temat: dieta

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje