Reklama

Reklama

Pięć prostych metod na nadciśnienie

Gdy mamy za wysokie ciśnienie, lekarz zwykle przepisuje nam leki. Czasem są konieczne, ale sami też możemy wiele zrobić.

Lekarze są zgodni: na dłuższą metę nie da się leczyć nadciśnienia bez współpracy pacjenta. Najważniejsze, choć wciąż niedoceniane w obniżaniu ciśnienia, są bogata w owoce i warzywa dieta (w każdym posiłku pół talerza powinny zajmować owoce lub warzywa) i ruch (minimum pół godziny dziennie). Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić, by wspomóc leczenie farmakologiczne. Uwaga! Jeśli ciśnienie spadnie, powiedz o tym lekarzowi. Może potrzebna będzie zmiana dawkowania leków. 

Pij nalewkę z tasznika

Popularna roślina z drobnymi listkami w kształcie serca nie tylko wspiera leczenie nadciśnienia, pomaga też pozbyć się mięśniaków macicy.  Jak ją przygotować i pić? 100 g suszonych ziół (ok. 6 zł/200 g) zalej 1 szkl. spirytusu. Przykryj i odstaw na 10 dni, przecedź. Trzymaj w szafce do 10 miesięcy. Pij 40 ml (niepełny kieliszek) dziennie przez 4-6 tygodni. 

Reklama

Ogranicz spożycie wędlin

Gdy lekarze zalecają zmniejszyć ilość soli do 3 g na dobę, niepotrzebnie rezygnujemy z solenia (przez co dania tracą smak), bo dużo groźniejsza jest sól ukryta w produktach: 100 g kabanosów przekracza dzienne zapotrzebowanie na sól! Które mają najwięcej soli? Szynka parmeńska - 4,5 g, polędwica luksusowa - 3,89 g, kabanosy - 3,32 g, salami - 3,27 g, parówki - 2,5 g/100 g produktu. 

Jedz... kwercetynę

To związek roślinny, który nie tylko dba o układ krwionośny (obniża ryzyko zawału, zapobiega miażdżycy), ale też niszczy wirusy, np. grypy. Gdzie ją znaleźć? Jedz 150 g wybranego składnika dziennie: jabłko, czarna porzeczka, żurawina, cebula (głównie czerwona), brokuły, szpinak, papryka, kapusta. Pij też przynajmniej jedną zieloną herbatę lub zioła (rumianek, owoce głogu i czarnego bzu). Uwaga! Najwięcej kwercetyny jest pod skórką, więc jabłek i papryki lepiej nie obierać. 

Rób masaż leczniczy

Codzienna akupresura (uciskanie określonych punktów na ciele) pomoże wyrównać ciśnienie. Jak go wykonać? 3-4 razy dziennie przez 3 minuty najpierw uciskaj punkty (na obu stopach) między paluchem a drugim palcem, leżące dwa palce powyżej. Potem masuj punkty leżące we wgłębieniu palucha (po wewnętrznej stronie stóp).

Unikaj niektórych roślin i ziół

Znajdują się w herbatach owocowych, cukierkach, preparatach (np. dla seniorów). Powodują wzrost ciśnienia. W składzie produktów szukaj tych ziół: lukrecja, żeń-szeń, arnika, yerba mate, guarana oraz gorzka pomarańcza.


100 rad

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje