Reklama

Reklama

Pięć prostych sposobów na złagodzenie objawów refluksu

Pieczenie przełyku w większości przypadków możesz zmniejszyć domowymi środkami. Jeśli jednak masz takie dolegliwości często, wybierz się do lekarza.

Pij więcej wody mineralnej, ale w małych porcjach

Osoby cierpiące z powodu refluksu powinny wypijać przynajmniej 6-8 szklanek wody na dobę. Płyn ten rozcieńcza soki żołądkowe i w ten sposób neutralizuje kwas solny, który przy objawach refluksu przedostaje się do przełyku i powoduje pieczenie.

Rada specjalisty: Wodę należy pić często (np. co 40-60 minut) w niewielkich ilościach, małymi łykami. Robimy to jednak pomiędzy posiłkami, unikamy picia podczas jedzenia (bo może to nasilić objawy). Wodą warto zastąpić napoje takie jak kawa czy herbata oraz słodkie napoje gazowane, które mogą pogorszyć objawy refluksu.

Reklama

Zmień ubrania na luźniejsze

Obcisłe ubrania mogą nasilać objawy choroby. Ściśnięty żołądek nie może pracować prawidłowo, a efektem jest bardziej intensywne zarzucanie jego treści do przełyku i dalsze osłabianie funkcji zwieracza.

Z obcisłych ubrań warto zrezygnować również dlatego, że chorobie refluksowej często towarzyszą wzdęcia. W sytuacji gdy taki objaw pojawi się nagle, obcisły strój może spowodować duży dyskomfort.

Rada specjalisty: Unikaj szczególnie ubrań uciskających talię i mocnego zaciskania paska.

Często żuj gumę

Żując gumę, zmniejszasz ilość kwasu solnego w przełyku. Dochodzi do tego, ponieważ sam odruch żucia zwiększa produkcję śliny, która kwas ten rozcieńcza.

Dodatkowo żucie gumy pobudza perystaltykę przewodu pokarmowego. Żołądek dostaje sygnał, że należy trawić, a to ogranicza zaleganie w nim pokarmu i nacisk na górny zwieracz przełyku.

Rada specjalisty: Warto wybrać gumę, która zawiera cukier naturalny albo ksylitol (cukier z brzozy), a nie tę, w której składzie są sztuczne słodziki (np. aspartam), ponieważ te ostatnie mogą nasilać refluks.

Śpij, leżąc na boku

Gdy leżysz na boku, na twój żołądek nie uciskają inne narządy. Taka pozycja zarówno usprawnia cały proces trawienia, jak i ogranicza ryzyko zarzucania treści pokarmowej do przełyku. Ułożenie ciała na boku przyspiesza opróżnianie żołądka, dzięki czemu nacisk wywierany na zwieracz górny przełyku jest mniejszy.

Rada specjalisty: Jeśli nie potrafisz zasnąć inaczej niż na plecach, pod głowę koniecznie podłóż dużą poduszkę, uniesienie górnej części ciała utrudni powracanie treści pokarmowej do przełyku.

O tym warto pamiętać przy chorobie refluksowej

Efektem zarzucania treści pokarmowej z żołądka do przełyku mogą być uszkodzenia (nadżerki) błony śluzowej. Dochodzi do nich, ponieważ wraz z pokarmem do przełyku dostaje się wytwarzany w żołądku kwas solny. Jeśli refluks nie jest leczony, uszkodzenia te mogą być przyczyną utrudnionego wchłaniania żelaza.

Warto wprowadzić do diety większą ilość produktów zawierających ten pierwiastek: chude mięso wołowe, owoce morza, tofu, rośliny strączkowe (soja, fasola, cieciorka), brukselka, brokuły.

Ponieważ witamina C wspomaga przyswajanie żelaza, komponując posiłki, powinniśmy zadbać, by były w nich produkty w nią bogate (natka pietruszki, czerwona papryka). Przy chorobie refluksowej warto też sięgnąć po preparaty zawierające żelazo oraz witaminy poprawiające jego wchłanianie.

Lucyna Pianko
Nasz ekspert: dr Tomasz Laus, chirurg endoskopista AMEDS Centrum Medyczne

Olivia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy