Pomoc lekarska w niedzielę, święta i w nocy - gdzie się zgłosić?
Choroby i nieszczęśliwe wypadki nie korzystają z kalendarza. Równie dobrze mogą przytrafić się w dzień roboczy, jak i w niedzielę, święto lub w nocy. Co robić, gdy przychodnia jest już nieczynna lub gdy choroba dopadła nas się w dzień wolny od pracy? W każdej z tych sytuacji możesz skorzystać z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdzie należy się zgłosić?
Wykaz placówek (z adresami i telefonami), w których znajdują się punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej powinien znajdować się w każdej przychodni POZ i być widoczny z zewnątrz. Pomocne informacje znajdziesz również na stronach wojewódzkich oddziałów NFZ (telefony, mapki położenia). Pomoc jest udzielana w godzinach 18–8 w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy (soboty, niedziele oraz święta). W ramach nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej możesz uzyskać poradę także przez telefon oraz wezwać lekarza lub pielęgniarkę do domu.
O konieczności wizyty domowej decyduje lekarz (musi ona mieć uzasadnienie medyczne). Przykładowe sytuacje, w których można skorzystać z takiej pomocy: infekcja dróg oddechowych z wysoką gorączką, bóle brzucha nieustępujące po środkach rozkurczowych, biegunka i wymioty, bóle głowy nieustępujące po środkach przeciwbólowych, nagłe bóle kręgosłupa, stawów, zaostrzenie dolegliwości choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej).
Dyżurujący lekarz jest zobowiązany do udzielania świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Może także skierować cię do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia.
Wizyty kontrolne, wystawienie recepty na stosowane stale leki, wypisanie skierowania do specjalisty lub rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia. W takich sprawach powinnaś zgłosić się do swojej przychodni POZ (w godz. 8–18).
Aby bezpłatnie skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, musisz być ubezpieczona. Nie potrzebujesz żadnego skierowania.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej przysługują ci także zabiegi pielęgniarskie. Są wykonywane na zlecenie lekarza lub jako kontynuacja rozpoczętego wcześniej leczenia.
W przychodni, na izbie przyjęć, nie trzeba okazywać żadnych dokumentów potwierdzających ubezpieczenie zdrowotne. Wystarczy podać numer PESEL pacjenta i okazać dokument potwierdzający tożsamość. Rejestratorka potwierdzi w bazie e-Wuś ubezpieczenie pacjenta.
Gdy nie masz dokumentu tożsamości lub baza nie działa (co może się zdarzyć w elektronicznym systemie), składasz oświadczenie, że jesteś ubezpieczona.
Ale uwaga! Zgodnie z art. 1 ustawy o państwowym ratownictwie medycznym, każda osoba znajdująca się „w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego” ma prawo do natychmiastowej pomocy. Także osoby nieubezpieczone mają prawo uzyskać ją bezpłatnie!