Reklama

Reklama

Razowe – nie zawsze zdrowe

Praktycznie wszędzie można znaleźć informacje, że ciemny chleb jest zdrowy i że warto go jeść zamiast jasnego. Jednak razowiec nie każdemu służy.

Mąka z pełnego przemiału (nieoczyszczona), z której piecze się razowy chleb, jest faktycznie bardzo wartościowa: bogata w białko, witaminy (B i E), minerały (żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor) i błonnik pokarmowy (reguluje pracę jelit).

Reklama

Pieczywo jest jednym z tych produktów, które warto jeść codziennie (leży u podstawy piramidy żywieniowej), więc lepiej z niego nie rezygnować. Warto jednak wiedzieć, jak dopasować chleb do stanu naszego zdrowia. 

Kiedy i dla kogo nie jest wskazany?

Przy wrzodach (żołądka lub dwunastnicy) i nadkwasocie. Lżej strawny niż razowy (więc lepszy dla osób z  chorym przewodem pokarmowym) jest biały chleb na maślance. 

W zespole jelita drażliwego (IBS). Razowy chleb mógłby zaostrzyć objawy choroby (m.in. biegunkę). 

W chorobach wątroby oraz woreczka żółciowego (po ataku kolki wątrobowej zakazane jest nie tylko pieczywo razowe, ale także to z dodatkiem nasion słonecznika czy pestek dyni). 

Razowca nie poleca się też wszystkim, którzy są osłabieni: operacjami, ciężką chorobą lub długo trwającą infekcją. 

Lepiej go nie jeść, gdy cierpimy na tzw. grypę żołądkową lub się zatrujemy. Błonnik usprawnia przesuwanie się pokarmu w jelitach, dlatego razowe pieczywo może dodatkowo nasilać biegunkę. 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje