Reklama

Reklama

Skakanie na trampolinie - doda zdrowia, odejmie kilogramów

Poprawa sprawności sercowo-naczyniowej, obniżenie poziomu cholesterolu oraz ciśnienia krwi i przyspieszony metabolizm, co może skutkować utratą wagi - oto, jakie korzyści płyną ze skakania na trampolinie. PAP Life opowiedział o nich trener, Mateusz Kopij.

PAP Life: W ostatnim czasie można zauważyć wzrost zainteresowania trampolinami. Dlaczego?

Mateusz Kopij: Ludzie poszukują nowych wrażeń oraz nowych sposobów na aktywne spędzanie wolnego czasu. Poza tym, Polacy coraz chętniej spędzają czas z rodziną. Park trampolin to miejsce, w którym bawić się mogą wszyscy - dzieci, rodzice, a nawet dziadkowie! To też świetny sposób na integrację np. klasy szkolnej czy zespołu pracowników. Trampoliny nie dyskryminują, szaleć może każdy - bez względu na wiek, masę ciała oraz sprawność fizyczną. Park trampolin jest miejscem, gdzie ludzie spędzają czas razem i nie mogą korzystać z telefonu. Bawią się razem i rozmawiają - w dzisiejszym świecie to wartość równie ważna, jak kwestie prozdrowotne.

Reklama

PAP Life: Jakie korzyści płyną ze skakania na trampolinie?

M.K.: Korzyści jest bardzo wiele. Poprawa sprawności sercowo-naczyniowej, obniżenie poziomu cholesterolu oraz ciśnienia krwi i przyspieszony metabolizm, co może skutkować utratą wagi - to przykłady pozytywnego wpływu uprawiania tego sportu na zdrowie. Skakanie na trampolinach pomaga też w budowaniu układu mięśniowo-szkieletowego - ponieważ powierzchnia trampolin jest sprężysta i "wchłania" siłę lądowania, kości i stawy są jednocześnie chronione i wzmacniane.

Warto też wspomnieć o kondycji psychicznej. Skakanie na trampolinach pozytywnie wpływa na kondycję mózgu, a co za tym idzie - poprawia koncentrację, zwiększa czujność umysłową i przyspiesza czas reakcji. Dowiedziono, że tego typu aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na zdolności motoryczne i utrzymywanie równowagi. Skakanie na trampolinach dodaje energii, podnosi poziom dopaminy, która przyczynia się do tego, że człowiek ma większą motywację do działania i więcej endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Regularne ćwiczenia na trampolinach pomagają też w rozluźnieniu, walce z depresją oraz stresem.

PAP Life: Kto nie powinien skakać na trampolinach?

M.K.: Powinny tego unikać osoby, które cierpią m.in. na choroby układu krążenia, układu oddechowego, dyskopatię, schorzenia stawu kolanowego i skokowego, kobiety w ciąży. Również ci, którzy mają świeże urazy mogą sobie zaszkodzić. Warto jednak dodać, że skakanie na trampolinach może być elementem rehabilitacji ruchowej.

PAP Life: Jakie są związane z tym niebezpieczeństwa?

M.K.: Podczas skakania na trampolinach, tak jak i podczas uprawiania wszystkich innych sportów, najważniejsze jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Bardzo ważnym elementem jest rozgrzewka. Trzeba przygotować mięśnie do zwiększonego wysiłku. Również ze względów bezpieczeństwa obowiązkowe są skarpety antypoślizgowe. Trzeba pamiętać o tym, że skakanie na trampolinach to sport - od 2000 roku jest nawet dyscypliną olimpijską - a w każdy sport wpisane jest ryzyko kontuzji.

PAP Life: Czym kierować się przy zakupie trampoliny do domu, do ogrodu?

M.K.: Przede wszystkim wielkością ogrodu. Trampoliny ogrodowe różnią się od tych, na których skaczemy w parku, konstrukcją, materiałami, wytrzymałością i osiągami. Najlepiej wybór domowej trampoliny skonsultować z wykwalifikowanym sprzedawcą i pamiętać, że niezależnie od tego, gdzie skaczemy, zawsze obowiązuje zasada: na trampolinie skacze zawsze jedna osoba.

Z Mateuszem Kopijem, trener w parku trampolin Saltos, rozmawiała Paulina Persa (PAP Life).

autorka: Paulina Persa

PAP life

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy