Reklama

Reklama

Sześć złotych zasad, gdy jelita często protestują

Choć zdrowo się odżywiasz, regularnie boli cię brzuch, miewasz biegunki lub zaparcia? Mogą to być objawy tzw. zespołu jelita drażliwego. Sprawdź, jak sobie radzić z tą nieprzyjemną przypadłością.

Zgodnie z wyjaśnieniami lekarzy, na zespół jelita drażliwego może narazić zatrucie pokarmowe, grypa żołądkowa lub jakakolwiek infekcja przebiegająca  z biegunką. U osób ze skłonnościami genetycznymi często staje się to wyzwalaczem choroby. Dochodzi do zaburzenia perystaltyki jelit, która staje się zbyt szybka (przy biegunce) lub zbyt wolna (przy zaparciu). 

Reklama

Przewód pokarmowy wykazuje też zwiększoną wrażliwość - i np. już niewielka ilość gazów wywołuje odczucie silnego wzdęcia. 

Zgłoś się do lekarza gastrologa (bezpłatnie ze skierowaniem, które otrzymasz o lekarza rodzinnego), aby upewnić się, że twoje dolegliwości mają związek z zespołem jelita drażliwego (a nie np. chorobą organiczną).

Jeśli to zespół jelita drażliwego, przejdź na tzw. dietę FODMAP, o której wiadomo, że nie tylko łagodzi objawy schorzenia, ale też  pozwala się z niego wyleczyć.

Na okres 6-8 tygodni wyłącz z jadłospisu pokarmy zawierające dużo łatwo fermentujących i słabo wchłanianych węglowodanów. 

Są to m.in. warzywa i owoce takie, jak: brokuły, brukselka, buraki ćwikłowe, cebula, ciecierzyca, czosnek, fasola, groszek zielony, kalafior, kapusta, karczochy, koper włoski, por, soczewica, soja, arbuz, brzoskwinie, gruszki, jabłka, mango, morele, nektarynki, śliwki.  A także: mleko i fermentowane produkty mleczne, produkty zbożowe pszenne  oraz żytnie, orzechy nerkowca i pistacjowe, miód, syrop glukozowo-fruktozowy, cukier brzozowy, słodziki. 


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje