Reklama

Reklama

Zdrowe oczy

Co zrobić, by wspomóc swoje oczy? Trzeba szukać źródeł luteiny.

Luteina to żółty barwnik ksantofilowy z grupy karotenoidów, silny przeciwutleniacz, który odgrywa ogromną rolę dla dobrej kondycji i ochrony wzroku. Obecność ksantofili (luteiny i zeaksantyny) w plamce żółtej oka ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia siatkówki. Oba przeciwutleniacze nie tylko neutralizują wolne rodniki, ale jednocześnie chronią oko przed szkodliwym wpływem światła, szczególnie niebieskiego, uważanego za najbardziej destrukcyjne dla oczu. 

Reklama

Luteina nie może być produkowana przez organizm człowieka, musimy dostarczać ją z pożywieniem. Jest syntetyzowana przez rośliny i występuje głównie w zielonych liściach oraz żółtych i pomarańczowych warzywach. Absolutnym prymusem ze względu na zawartości luteiny jest jarmuż. Duże ilości barwnika ma też szpinak, natka pietruszki, sałata, brokuły, cukinia i papryka. Mniejszą ilość znajdziemy w fasolce, kapuście i marchewce.

Występuje również w owocach, ale warzywa są zdecydowanie lepszym jej źródłem. Najwyższą zawartości luteiny wśród owoców mają: nektarynki, jeżyny, agrest, awokado, kiwi, maliny i czarne porzeczki. Jej ilość w warzywach i owocach warunkowana jest wieloma czynnikami, zależy między innymi od metody i miejsca uprawy. 


Dowiedz się więcej na temat: luteina

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje