Reklama

Reklama

Zdrowe zamienniki. Czym zastąpić niezdrowe składniki?

W obecnej sytuacji coraz częściej decydujemy się samodzielnie przygotowywać słodkie i słone przekąski, soki, domowe przetwory czy wypieki wyrabiane na własnym zakwasie. Postanowiliśmy wobec tego sprawdzić, które z gotowych produktów możemy zastąpić zdrowymi zamiennikami.

Decyzja, aby niezdrowe składniki zastąpić zdrowymi zamiennikami może być znakomitym pretekstem do racjonalizacji codziennej diety, a nawet - do zmiany nawyków "zakupowych". Pozwoli nam na to przygotowywanie list zakupowych, dzięki którym w sklepie będziemy wrzucać do swojego koszyka tylko te rzeczy, których naprawdę potrzebujemy (w ten sposób zmniejszymy również ilość jedzenia, które marnujemy w ciągu roku). W obecnej sytuacji zapasy warto zresztą zrobić z pewnym wyprzedzeniem - w ten sposób unikniemy tłumów i stania w kolejkach. 

Reklama

Biały makaron i jasne pieczywo  

Wiadomo nie od dziś, że biały makaron i jasne pieczywo tuczą - są wszak pełne "pustych" kalorii, które nie zapewniają uczucia sytości i nie dostarczają organizmowi niezbędnych mu składników odżywczych. Nie oznacza to, że z chleba czy makaronu powinniśmy w ogóle całkiem zrezygnować.

Nic z tych rzeczy! Wystarczy je tylko zastąpić pożywnymi zamiennikami o prozdrowotnym działaniu - razowym lub pełnoziarnistym pieczywem wyrabianym na naturalnym zakwasie, a nie na drożdżach.

"Ciemne" chleby to znakomite źródło "zdrowej" energii i, zarazem, prawdziwy skarbiec substancji niezbędnych dla zdrowia - błonnika wspomagającego pracę układu pokarmowego oraz bakterii kwasu mlekowego, które pomagają utrzymać florę bakteryjną jelit w odpowiedniej kondycji.  

Warto dodać, iż regularne spożywanie ciemnego pieczywo sprzyja walce z glikemią i przyczynia się do obniżenia zawartości "złego" cholesterolu we krwi. W chlebie razowym i pełnoziarnistym znajdziemy też znaczne ilości bakterii kwasu mlekowego, którego w codziennej diecie często nam, niestety, brakuje, a który konieczny jest dla zachowania prawidłowej kondycji jelit.  

Sklepowe soki  

Sklepowe soki, podobnie jak gotowe słodycze, również warto zastąpić ich zdrowszymi, samodzielnie "produkowanymi" odpowiednikami. Wystarczy tylko sięgnąć po świeże owoce i warzywa, a następnie wycisnąć je przez ręczną praskę lub umieścić w sokowirówce lub wyciskarce do soku. Jeśli od klarownych soków wolimy gęste, zawiesiste napoje i przeciery, możemy skorzystać z blendera, który pozwoli nam przygotować smaczne i pożywne koktajle owocowo-warzywne. W ten sposób możemy przygotowywać również domowe szejki czy smoothies.  

Każdy z wymienionych napojów ma nad sklepowymi sokami tę zasadniczą przewagę, że powstaje bez dodatku rafinowanego cukru, w praktyce zupełnie bezwartościowego, i zawiera spore ilości błonnika pokarmowego, poprawiającego perystaltykę jelit i zapewniającego uczucie sytości na długi czas (błonnik pokarmowy pęcznieje w przewodzie pokarmowym, zwiększając w ten sposób swoją objętość - dzięki temu eliminuje potrzebę ciągłego podjadania).

W sokach, szejkach i koktajlach ze świeżo wyciskanych owoców znajdziemy poza tym wiele witamin oraz niezbędnych składników odżywczych, dzięki którym nawet w sezonie jesienno-zimowym można zachować dobrą kondycję i samopoczucie.  

Jogurty owocowe  

Gotowy jogurt owocowy to kolejny produkt, który - z racji dużej zawartości białego cukru - warto zastąpić zdrowym, samodzielnie przygotowanym odpowiednikiem. Własne jogurty smakowe można przygotowywać na bazie jogurtów naturalnych, zawierających jedynie probiotyczne kultury bakterii mlekowych, oraz domowych przecierów owocowych. Te ostatnie przyrządzimy z użyciem zwykłej tarki o drobnych oczkach czy blendera.  

Takie jogurty możemy dosładzać za pomocą miodów naturalnych - za najlepszy i najzdrowszy uznaje się miód spadziowy z drzew iglastych. Jego zwolennicy wskazują, że wspomaga pracę nerek, poprawia stan dróg oddechowych, a także wspiera funkcjonowanie układu krążenia i przewodu pokarmowego.  

Dowiedz się więcej na temat: konserwanty

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje