Barbie ma 60 lat
Lalka Barbie obchodzi w 2019 roku swoje 60-lecie. Mimo dojrzałego wieku, nie starzeje się: blondynka czy brunetka, szczupła lub zaokrąglona, księżniczka lub strażak, Barbie nadal zachwyca dzieci na całym świecie.
"60 lat to bardzo dużo, jak na przemysł zabawkarski, gdzie sukces trwa od trzech do pięciu lat" - z dumą mówi Nathan Baynard, dyrektor marketingu globalnego lalki Barbie.
Producent kultowej lalki, pomimo rosnącej konkurencji, sprzedaje 58 milionów kopii każdego roku w ponad 150 krajach. A marka jest tak słynna jak Coca-Cola czy McDonald's. W sumie sprzedano ponad miliard lalek Barbie od czasu prezentacji na targach zabawek w Nowym Jorku, 9 marca 1959 roku.
Przypomnijmy kilka dat w historii lalki Barbie, która będzie obchodzić w tym roku swoje 60-lecie. 9 marca 1959 to oficjalne "narodziny" Barbie, z prezentacją podczas New York Toy Show lalki stworzonej przez Ruth Handler, współzałożycielkę firmy Mattel.
W 1961 r powstał Ken, chłopak Barbie, który dostaje imię na cześć syna Ruth Handler. W 1965 r. Barbie zostaje astronautką, a dzieje się to cztery lata przed lądowaniem Neila Armstronga na Księżycu. Do dziś Barbie miała prawie 200 profesji.
W 1967 r. pojawiła się pierwsza "celebrycka" Barbie, czyli lalka na wzór znanej postaci. Była nią modelka Twiggy.
Barbie w ujęciu artysty pojawia się w 1986 roku: Andy Warhol maluje Barbie.
W 2014 r. Mattel produkuje łysą lalkę, Ellę. Jest ona dystrybuowana bezpłatnie wśród dzieci poddawanych chemioterapii i tracących włosy. Od 2016 r. Barbie urozmaica swój wygląd. W ofercie są lalki małe, okrągłe, duże, co odnotowane zostało przez magazyn "Time".
Jak się okazuje, marka nie skąpi środków, aby tworzyć nowe wcielenia Barbie. W centrum El Segundo nad nowym, projektem pracuje ponad sto osób. Od prostego szkicu narysowanego przez projektantów wszystko jest robione ręcznie przez armię fachowców: figura z wykorzystaniem najnowocześniejszego oprogramowania, drukowanie 3D, malowanie rysów twarzy, szycie włosów, wybór tkanin i krojenie ubrań... Proces może trwać od 12 do 18 miesięcy, zanim nowa Barbie w końcu wyjdzie z kalifornijskich warsztatów, po czym zostanie wysłana do azjatyckich fabryk grupy Mattel w Chinach i Indonezji.
Barbie ma nawet własny zespół, w skład którego wchodzą fryzjer, wizażystka i fotograf, którzy podejmują z nią prawdziwą podróż po Stanach Zjednoczonych i całym świecie. Zdjęcia trafiają na jej konto na Instagramie (@barbiestyle), a liczba obserwatorów wynosi ponad dwa miliony. (PAP Life)