Cena przy kasie różni się od tej na półce? Prawo jest po twojej stronie

Popularne sieci marketów na różne sposoby próbują przyciągnąć do siebie nowych klientów, oferując konsumentom m.in. karty lojalnościowe pozwalające na otrzymanie spersonalizowanych ofert w atrakcyjnych cenach lub poprzez organizowanie promocji. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy cena umieszczona na regale różni się od tej zeskanowanej przy kasie. Co wówczas powinniśmy zrobić?

Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie
Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie123RF/PICSEL

Z czego wynika różnica w cenie na paragonie i na regale w sklepie?

Mogłoby się wydawać, że wyjście do sklepu celem zrobienia zakupów to łatwa, a dla niektórych nawet przyjemna czynność. Jednak problem pojawia się w momencie, gdy przy kasie okazuje się, że produkt po który sięgnęliśmy, kosztuje zdecydowanie więcej, niż wskazywała na to plakietka z ceną przymocowana na regale.

Gdy dopytujemy kasjera lub kierownika sklepu o taki stan rzeczy, najczęściej słyszymy, że za zmianę cen odpowiedzialny jest "system", a personel marketu nie ma na to żadnego wpływu. To oczywiście naturalne i zrozumiałe, że ceny danych produktów ciągle się zmieniają, jednak za fizyczną zmianę plakietki z ceną na sklepowej półce na tę prawidłową odpowiada personel, a nie klient.

Czasami różnica w cenie na regale i tej "nabitej" na kasie wynosi kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych. Bez względu na to, jaka by ona nie była, każdy konsument w takim przypadku ma możliwość dochodzić swoich praw.

Czasami różnica w cenie na regale i tej "nabitej" na kasie wynosi kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych
Czasami różnica w cenie na regale i tej "nabitej" na kasie wynosi kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt złotych123RF/PICSEL

Różnica między ceną towaru w kasie a na półce - co zrobić?

Zacznijmy od tego, że przed dokonaniem zakupu klient ma prawo zapoznać się z ceną każdego towaru i usługi, a sprzedawca ma obowiązek o niej informować w jednoznaczny sposób i umieszczać ją w widocznym miejscu. Jeśli sprzedawca podaje cenę wyłącznie ustnie - łamie prawo.

Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług mówi o tym, że: "W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen".

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma jasne stanowisko w przypadku rozbieżności między ceną towaru w kasie a na półce. Warto zatem wiedzieć, co jako klienci możemy zrobić, jeśli cena na regałach nie jest na bieżąco aktualizowana.

"Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty" - informuje UOKiK w swoim Vademecum Konsumenta.

Co zrobić, jeśli dany artykuł ma dwie, różne ceny?
Co zrobić, jeśli dany artykuł ma dwie, różne ceny? 123RF/PICSEL

Warto również zaznaczyć, że zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej nastąpiła płatność, chyba, że konsument wyraża zgodę na inną formę zwrotu różnicy.

"Różnice w cenie na półce i w kasie lub brak informacji ile kosztuje dany produkt, to praktyki niezgodne z prawem i nie mogą być stosowane w żadnym sklepie. Jeśli jednak konsumenci zauważą taką praktykę, zachęcamy do informowania nas" - informuje UOKiK.

W przypadku, kiedy nasze żądanie do uiszczenia zapłaty zgodnej z niższą ceną zostanie odrzucone przez kierownika sklepu lub personel, możemy złożyć do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich.

W latach 2022-23 do Inspektoratu Inspekcji Handlowej wpłynęło 119 pisemnych skarg dotyczących różnicy w cenach w kasie sklepowej, a plakietce na regale.

Ponadto UOKiK przypomina, że podana cena musi być zawsze ostateczna - tzn. brutto, czyli taka, jaką klient powinien zapłacić w kasie. Podawanie niższych, nieuwzględniających podatku cen w reklamach czy gazetkach promocyjnych, a następnie doliczanie dodatkowych należności w momencie płacenia przez klienta, jest działaniem niezgodnym z prawem.

Aplikacja Pogoda Interia - sprawdza się!materiały promocyjne
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas