Jak Polacy dbają o swój wygląd i higienę?

Twarz i ciało pielęgnujemy zwykle raz dziennie, włosy kilka razy w tygodniu, choć jak wskazują badania, 31 proc. Polaków chciałoby zadbać o siebie bardziej niż do tej pory. Niezależnie od płci, Polacy używają przynajmniej pięciu produktów do pielęgnacji twarzy.

Z raportu wynika, że Polacy bardzo dbają o higienę
Z raportu wynika, że Polacy bardzo dbają o higienę123RF/PICSEL

Dla niemal 9 na 10 ankietowanych Polaków regularna pielęgnacja nie jest jedynie sposobem na zadbanie o swój dobry wygląd, ale również samopoczucie.

Nie bez znaczenia są dla nas również opinie innych. 63,8 proc. wyznało, że dba o siebie, aby podobać się innym - taki obraz wyłania się z raportu "Pielęgnacyjne rytuały Polaków".

Co ciekawe, pielęgnacja dla Polaków nie oznacza jedynie zabiegów upiększających czy utrzymania codziennej higieny. Dla blisko 45 proc. respondentów pod hasłem dbania o siebie skrywa się również zdrowa dieta, aktywność fizyczna, zdrowy, regularny sen - te elementy okazują się zyskiwać na znaczeniu wraz z wiekiem.

- Im jesteśmy starsi, tym częściej do pielęgnacyjnej rutyny dokładamy dodatkowe czynności, takie jak medytacja czy wzbogacanie posiłków o dodatkowe suplementy. Na to, co trafia na talerz, uwagę zwracają zwłaszcza Polacy w wieku 35-44 - wśród nich blisko co czwarty deklaruje stosowanie zbilansowanej diety - wskazuje raport.

Bezbarwny – paznokcie schludnie przycięte, bez przebarwień, utrzymane we wzorowej higienie i pociągnięte warstwą bezbarwnego lakieru, dającego atrakcyjny, ale i dyskretny połysk, przekonują płeć brzydszą bardziej niż wszelkie udziwnienia. Co się kryje pod tym pojęciem? Infantylne naklejki a’la kalkomanie, efekt spękania, brokat, pomysły typu „dwa paznokcie tak, a reszta inaczej”, czy przerażające chyba wszystkich mężczyzn bez wyjątku zakończenia spiłowane w ostry szpic – na ten widok wyobraźnia panów rzeczywiście zaczyna pracować, pod powiekami roi im się od naprawdę koszmarnych obrazów.
Beżowy/nude – zachowawczy, nienachalny, subtelny. Wysmukla dłonie, nie odcina się mocno od skóry, wydaje się elegancki, a nawet zmysłowy. Zdaniem mężczyzn – po prostu nie ma się do czego przyczepić.
Szmaragdowy, malachitowy, butelkowy i odcienie pokrewne – mężczyźni, jak wiadomo, takimi nazwami raczej nie operują, dla nich takie emalie to po prostu zieleń. Ewentualnie – zieleń ciemna. Ku ich rozpaczy, zieleń ma podobno przynajmniej 18 odcieni, każdy nazwany i opisany. Co nie zmienia faktu, że tak pomalowane paznokcie przyciągają ich wzrok w sposób wręcz magnetyczny. Dlaczego? Na ten stosunkowo rzadko spotykany widok reagują natychmiast, myśląc: „Co za fantazja!”
Bordowy – oceniany jest jako bardziej profesjonalna, stonowana, a nawet „dojrzalsza” wersja czerwieni. Kolor adekwatny w każdych okolicznościach, kojarzący się z subtelną, a zarazem wyrafinowaną elegancją. Masz randkę z kimś nowym, chcesz zrobić dobre wrażenie? Maluj paznokcie na bordowo. Z dużą dozą prawdopodobieństwa, żaden mężczyzna nie zareaguje na to źle!
+1

Wiemy już, co motywuje Polaków do regularnego dbania o siebie, co deklaruje 65 proc. pytanych. Ale jak ta pielęgnacja wygląda w praktyce?

- Polacy zgodnie (84,2 proc. odpowiedzi) twierdzą, że regularna pielęgnacja twarzy, ciała i włosów jest dla nich istotnym elementem dbania o siebie. Pielęgnacja twarzy to dla nas przede wszystkim jej dokładne mycie. Większość badanych dokłada do niego również kolejne kroki: nakładanie kremu (78,2 proc., peeling (61,8 proc.), maseczki (55,9 proc.) i tonizowanie (48,8 proc.). Prawie co trzecia osoba stosuje również krem pod oczy lub specjalistyczne kosmetyki odżywiające, regenerujące i odmładzające skórę twarzy, takie jak sera czy ampułki - czytamy w raporcie.

Okazuje się również, że ten codzienny rytuał nie jest domeną kobiet. Niezależnie od płci, większość z nas korzysta z co najwyżej pięciu różnych kosmetyków do pielęgnacji twarzy.

Polacy przyznają, że używają balsamów i kremów nawilżających
Polacy przyznają, że używają balsamów i kremów nawilżających123RF/PICSEL

Ciału, świątyni naszego ducha, poświęcamy nie mniej uwagi. Oprócz mycia pielęgnacja naszego ciała obejmuje przede wszystkim nakładanie balsamów oraz peeling. Co piąta badana osoba stosuje również zabiegi ujędrniające. O swoje ciało zdecydowanie dokładniej dbają Polki - dla mężczyzn pielęgnacja znacznie częściej kończy się na zwykłym prysznicu lub kąpieli.

Blisko połowa badanych (44,2 proc.) pielęgnuje swoje ciało raz dziennie, najczęściej wieczorem. Niemal co piąta osoba robi to również rano. Mycie oraz dodatkowe zabiegi nie zajmują nam zwykle więcej niż 30 minut. Nie brakuje też osób, które potrzebują na to przynajmniej godzinę, choć to zaledwie 8 proc. wszystkich ankietowanych.

Jak widać w kosmetyczkach Polaków trudno mówić o minimalizmie, chociaż liczba kosmetyków, z których korzystają jest również daleka od przesady. Można wskazać na zdrowy balans, nic dziwnego, bowiem przy wyborze produktów do pielęgnacji najpierw decyduje cena, potem skład. Polacy łącznie na kosmetyki wydają średnio mniej niż 200 zł miesięcznie, choć zależy to od ich przeznaczenia. Bardziej kosztowna jest bowiem pielęgnacja twarzy (300 zł).

- Blisko 45 proc. ankietowanych Polaków przyznaje, że często testuje nowe kosmetyki, których wcześniej nie używali. Do zakupów podchodzimy jednak ostrożnie: aż 8 na 10 osób przed podjęciem decyzji szuka w internecie najważniejszych informacji o produkcie i czyta jego recenzje - wskazują badania.

Wszystkie dane pochodzą z raportu Nutridome "Pielęgnacyjne rytuały Polaków. Jak o siebie dbamy?".

PAP life
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas