Jak promować swoje usługi w Internecie?

Każdy, kto prowadzi własną firmę lub oferuje usługi, musi zdobyć w jakiś sposób klientów. Oczywiście najlepszymi klientami, są klienci "z polecenia". Drogą pantoflową przychodzi do nas wiele osób, jednak czy jest ich na tyle dużo, aby biznes się dobrze kręcił? Czasami musi minąć wiele lat zanim zdobędziemy dobrą reputację i wiernych klientów. Jeśli nie mamy tyle czasu, musimy zacząć sami promować własne usługi. Gdzie? Oczywiście w Internecie. To tu nasi potencjalni klienci coraz częściej rozpoczynają poszukiwania specjalistów świadczących usługi w danym mieście. Jeśli nie wiesz, jak się zabrać do promowania własnego biznesu w internecie przeczytaj poniższe kroki. Nie jest to takie trudne, jak się wydaje. Powodzenia!

Jak reklamować się w internecie?
Jak reklamować się w internecie?123RF/PICSEL

WŁASNA STRONA INTERNETOWA

Własna strona internetowa jest naszym wirtualnym domem. Nie jest ważne, czy świadczysz usługi w wynajmowanym lokalu czy u klienta. Przecież twoi klienci muszą znać przynajmniej twój numer telefonu. Poza tym, im więcej danych im podasz, tym będziesz bardziej wiarygodny.

Po co własna strona? Po to, aby zainteresowane osoby mogły się czegoś dowiedzieć o tobie i o oferowanych usługach. Strona nie musi być wyrafinowana a zlecenie jej wykonania nie musi kosztować majątku. Wystarczy wykupić serwer i domenę, a następnie zainstalować darmowy system portalowy (WordPress lub Joomla!). Systemy te są darmowe i niezwykle proste w obsłudze.

Twoja strona musi zawierać (również jeśli masz bloga):

- Dane kontaktowe
- Rodzaj i dokładny opis usług
- Doświadczenie i ewentualnie zdjęcia swoich prac (Jeśli jesteś ogrodnikiem, zamieść zdjęcia ogrodów, którymi się opiekujesz. Jeśli jesteś nianią, zamieść swoje zdjęcia z podopiecznymi. Jeśli strzyżesz psy - umieść zdjęcia psów po strzyżeniu itp.)
- Twoje zdjęcie (teoretycznie zdjęcie nie jest najważniejsze, jednak dzięki niemu tworzy się więź między tobą a potencjalnym klientem. Klient chce wiedzieć, z kim będzie mieć do czynienia.)
- Dobrze, aby na stronie klienci mogli zamieszczać komentarze - będą to twoje referencje zadowolonych klientów (komentarze niezadowolonych przecież zawsze możesz wykasować!).

ZAŁÓŻ BLOGI

Blogi są wielką siłą marketingową, której większość osób świadczących usługi nie docenia. Blog wbrew wszelkim opiniom blog nie jest miejscem, służącym wyłącznie do pisania własnych wspomnień czy przemyśleń. Nie korzystają z niego również wyłącznie nastolatki. Jak wykorzystać blogi do własnych celów?

Im więcej założysz blogów, tym lepiej. Blogi będą twoimi darmowymi wizytówkami w Internecie. Pamiętaj jednak, aby w adresie pojawiła się nazwa twoich usług. Często w adresie zakładanego blogu pojawia się nazwa użytkownika, zatem podczas rejestracji nie wpisuj loginu jako "Zbyszek" tylko "uslugi-remontowe-poznan".

Dlaczego tak? Ponieważ potencjalni klienci właśnie to wpisują w wyszukiwarkę. Zawsze wpisują to czego szukają np. "niania", "hydraulik", "czyszczenie dywanów", "zmiana opon" oraz miejsce, w którym tego szukają (zwykle miejscowość ich zamieszkania) czyli: "Kraków", "Warszawa", "Wrocław", itp. Te słowa są od teraz dla ciebie najważniejsze - "jakie usługi świadczysz + miejsce, w którym to robisz" (jeśli świadczysz usługi w różnych miejscowościach to lepiej wybierz jedną z nich) np. "czyszczenie dywanów Lublin", "ogrodnik Szczecin".

Teraz jak już masz założonego bloga musisz go nazwać i opisać (zrobisz to w ustawieniach bloga). Tytuł bloga powinien być taki, jak wcześniej i składać się z rodzaju usług oraz miejscowości np. "sprzątanie domów Rzeszów". Opis bloga może być nieco dłuższy - możesz w nim wyszczególnić rodzaj usług np. "czyszczenie dywanów, pranie wykładzin, mycie okien" lub "kompleksowe sprzątanie domów" (pamiętaj, aby wpisać to, co twoi potencjalni klienci wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć określony rodzaj usług.) W swoim blogu zamieść te dane, co w kroku 1.

Pamiętaj, że im więcej treści będzie zawierał twój blog i im częściej będzie aktualizowany, tym wyżej będzie znajdować się w wynikach wyszukiwania (= będziesz mieć więcej klientów). Jeśli masz własną stronę internetową oraz kilka blogów musisz dbać, aby treść na nich się nie powtarzała. Oczywiście wszędzie musisz podać podobne dane (co robisz, gdzie, doświadczenie itp.), jednak staraj się używać różnych sformułowań. Wyszukiwarki nienawidzą "plagiatów" i wszelkich kopii, co oznacza, że spadniesz tak daleko w liście wyszukiwań, że nikt cię nie znajdzie.

Teraz pozostało ci tylko uaktualnianie swoich blogów (najlepiej codziennie, jednak możesz to robić ok 2x w tygodniu) oraz linkowanie do nich. Najważniejsze, abyś dodał swojego bloga do wyszukiwarki Google (link) a następnie pododawaj linki do darmowych katalogów (wpisz w Google: "darmowe katalogi stron" i dodawaj swoją stronę po kolei do wszystkich serwisów).

PISZ KOMENTARZE NA FORACH, KOMENTUJ CZYJEŚ ARTYKUŁY

Zwykłe pisanie komentarzy może zdziałać cuda. Nie pisz oczywiście komentarzy do artykułu np. o ogrodnictwie w stylu: "najlepszy ogrodnik w Warszawie" + link. To nie działa - ludzie nie zwracają na takie wpisy uwagi, a moderatorzy od razu je kasują.

Zabaw się w osoby trzecie. Zaloguj się raz jako użytkownik X - napisz o jakimś problemie, potem jako użytkownik Y - napisz jakąś poradę i poleć swoją stronę i usługi. Jednak udawaj, że jesteś osobą z zewnątrz.

np.
Kasia: "Zasadziłam sałatę, ale już jest w połowie zjedzona przez ślimaki. Nie mogę się ich pozbyć. Co je pozbieram i wyrzucę, to nie wiadomo, skąd biorą się nowe"
Ania: "Też miałam pełno ślimaków w ogrodzie. Jakiś koszmar jednak w końcu fachowiec je wyplenił"
Kasia: "No mi by się też przydała pomoc, jednak ciężko o kogoś sprawdzonego. Masz jakiś namiar"
Ania: "Jasne. Tu jest stronka - link".

Za dużo? Jeśli tak to napisz po prostu: "ja ostatnio korzystałam z usług X i jestem bardzo zadowolona. Pomimo 15 minut spóźnienia się fachowca, nie mam żadnych zastrzeżeń. Szybko, profesjonalnie no i sympatyczny gość".

Po co pisać o spóźnieniu lub jakimś błędzie? Bo dzięki temu będziesz bardziej wiarygodny. Oczywiście nikt i nic nie jest doskonałe, więc ludzie nie wierzą, że jakieś usługi mogą być. Trzeba jednak napisać o błędzie nieistotnym dla całości usługi.

Powyższe sposoby są najlepsze. Jest to kryptoreklama. Oczywiście, nie jest to do końca etyczne, jednak się sprawdza. Na zwykły link i opis usług nikt nie zwraca uwagi.

PISZ ARTYKUŁY

Możesz również pisać posty i artykuły. Pisanie postów również jest znakomitym sposobem na reklamę. Dzięki pisaniu artykułów specjalistycznych sprawiasz wrażenie znanego fachowca. W końcu nie byle kto pisze artykuły z poradami!

Np. Pisząc o tym, jak wyplenić ślimaki użytkownik wie, że z pewnością ty to potrafisz robić, masz w tym doświadczenie i będzie chciał cię zatrudnić. Możesz sobie myśleć "nie powiem, jak wyplenić ślimaki, bo sami sobie je wyplenią i ja nie będę już im potrzebny". Otóż tak nie jest. Ci, których na ciebie nie stać to z pewnością sami sobie poradzą, czy im napiszesz czy nie. Gdzieś się dowiedzą i sami to zrobią. Zaś ci, którzy mają pieniądze, będą woleli ci zapłacić, niż marnować swój czas i siły na walkę ze ślimakami.

Myślisz, że pisanie zajmie ci za dużo czasu? Bierz pod uwagę fakt, że artykuły i posty będą w Internecie bardzo długo - dłużej niż reklama przyklejona do latarni. Raz napisany artykuł będzie pracować dla ciebie latami! No i oczywiście - im więcej artykułów tym lepiej.

DODAJ SWOJĄ WIZYTÓWKĘ

Istnieje wiele miejsc w sieci, gdzie można dodać swoją wizytówkę i się zareklamować. Dobrze jednak, aby robić to z głową. Jeśli serwis jest darmowy - to wizytówkę oczywiście możesz (powinieneś) zamieścić. Jeśli serwis jest płatny - to zamieść ją tylko tam, gdzie ci się to opłaci. Nie ufaj nowym serwisom WWW, które chcą ci sprzedać wizytówkę w swoim serwisie. Nowe serwisy nie są zwykle zbytnio popularne i mało osób je odwiedza (zwykle to przypadkowi użytkownicy Internetu, rzadko potencjalni klienci). Wybieraj portale przeznaczone wyłącznie do promowania usług (np. Favore) lub serwisy tematycznie, związane dokładnie z tymi usługami, które oferujesz.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas