Jak wyeliminować niepożądane zachowania u pracowników, aby nie czuli do nas żalu i niechęci?
Praca przełożonego często obejmuje zmianę postaw i zachowań ludzi. Niestety nie każdy przełożony potrafi rozmawiać ze swoimi podwładnymi na temat zmiany niepożądanych dla firmy zachowań w taki sposób, aby pracownik nie poczuł się urażony lub nawet obrażony. Sposób rozmowy z podwładnymi jest niezwykle ważny dla całej organizacji. To od niego w dużej mierze zależy, czy rozmowa osiągnie pożądany skutek, czy wręcz odwrotnie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak rozmawiać z pracownikami o ich zachowaniu i postawie.
Rozmowę zacznij od pochwały i uznania dla pracy podwładnego.
Zwróć uwagę na błędy ludzi oraz niedoskonałość człowieka (każdy popełnia błędy, tylko maszyny się nie mylą itp.)
Zanim zaczniesz krytykować pracownika, powiedz najpierw o swoich błędach, omyłkach i słabych stronach.
Zamiast wydawać bezpośrednie rozkazy zadawaj pytania nakierowujące.
Pozwól, aby pracownik zachował twarz.
Chwal wszelkie, nawet najdrobniejsze zmiany zachowania w pożądanym przez Ciebie kierunku.
Zachęcaj. Spraw, aby pracownik poczuł, że wszelkie błędy są bardzo łatwe do wyeliminowania.
Spraw, aby pracownik poczuł się szczęśliwy, robiąc to, co mu zasugerowałeś.