Na biało i niebiesko

Muzeum Śródziemnomorskie w Sztokholmie zorganizowało wystawę niebiesko-białej porcelany chińskiej ze zbiorów Muzeum Pałacu Topkapy i Muzeum Sztuki Tureckiej i Islamu w Stambule.

article cover
AFP

Porcelana niebiesko-biała, obok celadonów - wyrobów krytych zielonkawą polewą, cieszyła się w krajach islamu Bliskiego Wschodu największą popularnością, toteż eksport tego typu porcelany tamże był ogromny, a ceramika niebiesko-biała dała początek licznym naśladownictwom. Najwięcej chińskich wyrobów ceramicznych zachowało się w Iranie i Turcji. Obok funkcji dekoracyjnej, chińskie naczynia ceramiczne, jak talerze, półmiski, misy, czarki, butle i dzbany, używano na dworze sułtańskim do posiłków. Na ekspozycji zaprezentowano najwspanialsze przykłady pod względem formy i dekoracji niebiesko-białej porcelany pochodzące przede wszystkim z okresu dynastii Yuan (1299-1368) oraz z wczesnego okresu dynastii Ming (1368-1644), tj. z czasów najświetniejszego rozwoju ceramiki malowanej podszkliwnie kobaltem i celadonów. Niektóre wyroby, zwłaszcza dzbany i flasze, otrzymywały w Turcji ozdobne oprawy ze złota lub złoconego brązu, wysadzane szlachetnymi i półszlachetnymi kamieniami.

Najbardziej intrygującym przedmiotem na wystawie miało być naczynie w kształcie tykwy, które niegdyś zostało rozdzielone na dwie części, z których dolna znajduje się w Victoria and Albert Museum w Londynie, a górna w Państwowym Muzeum Sztuki Orientalnej w Moskwie. Zdołano pokazać tylko dolną część, ale zaprezentowano prawie identyczną butlę zachowaną w całości ze zbiorów Topkapy.

Do pokazu dołączono dwa zespoły skorup ceramicznych. Pierwszy zbiór z Muzeum Etnograficznego w Sztokholmie wczesnej ceramiki niebiesko-białej pochodzi z wykopalisk prowadzonych przez chińsko-szwedzką ekspedycję pod kierunkiem wybitnego szwedzkiego badacza Svena Hedina, w latach 1927-34, na Pustyni Gobi. Drugi zespół skorup z Muzeum Śródziemnomorskiego pochodzi z wykopalisk z Fustatu, najstarszej części Kairu i obejmuje wczesną ceramikę muzułmańską.

Wystawie towarzyszy pięknie ilustrowany i bardzo starannie opracowany katalog pod redakcją Sanne Houby-Nielsen, zawierający barwne fotografie wszystkich eksponatów, a także kilka esejów. Profesor J. Carswell pisze o ceramice niebiesko-białej i celadonach, o kolekcji ceramiki niebiesko-białej w Ermitażu, o butli rozdzielonej na dwie części i o kolekcji chińskiej ceramiki w Muzeum Sztuki Tureckiej i Islamu w Stambule. Regina Krahl, autorka trzytomowego katalogu chińskiej ceramiki w Muzeum Pałacu Topkapy, pisze o chińskiej ceramice w czasach panowania dynastii Yuan i Ming. Z kolei Ayşe Erdo?du omawia kolekcję chińskiej ceramiki niebiesko-białej i celadonów w Muzeum Pałacu Topkapy, a Nicklas Cederqvist charakteryzuje fragmenty niebiesko-białej ceramiki z kolekcji Svena Hedina, zaś Stephen McPhillips zajmuje się ceramiką muzułmańską z Fustatu, wreszcie kolekcje chińskiej ceramiki w Szwecji przedstawia Göte Nilsson Schönberg.

Muzeum Śródziemnomorskie, Sztokholm

Wystawa: Niebiesko-biała do 15 sierpnia 2008 r.

Kuratorki: Sanne Houby-Nielsen i Anna Palmqvist

Tekst: Tadeusz Majda

Wazon, Chiny, Jingdezhen, dynastia Juan, poł. XIV w., porcelana, Muzeum Pałacu Topkapy
Magazyn Sztuka.pl
Talerz, Chiny, Jingdezhen, dynastia Ming, pocz. XV w., porcelana, Muzeum Pałacu Topkapy
Magazyn Sztuka.pl
Magazyn Sztuka.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas