Nigdy nie rób tego w restauracji. Jedną rzeczą urazisz kelnera
Zostawianie napiwków w restauracjach jest popularnym zwyczajem na całym świecie, jednak kultura i oczekiwania wobec nich mogą różnić się w zależności od kraju. W Polsce napiwki są praktykowane, choć nie uznaje się ich za obowiązkowe. Ostateczna decyzja o zostawieniu w lokalu większej kwoty niż ta, która widnieje na rachunku, należy do klienta. Jednocześnie należy wystrzegać się sytuacji, które mogą urazić kelnera – o wpadkę nietrudno.
Spis treści:
Kiedy napiwek jest obowiązkowy? Sprawdź, by uniknąć niespodzianki
Napiwki w Polsce nie są obowiązkowe. Zdarza się jednak, że bywają one doliczane do rachunku automatycznie w przypadku większych grup — informacja ta zawarta jest w menu, obsługa sygnalizuje to również w czasie dokonywania rezerwacji stolika z wyprzedzeniem.
Dylemat w restauracji — ile powinien wynosić napiwek?
Coraz więcej osób decyduje się na wyrażenie w ten sposób podziękowania za dobrą obsługę, a wielkość napiwku jest kwestią indywidualną. Zależeć może od różnych czynników, takich jak jakość serwisu, ogólna atmosfera panująca w restauracji czy możliwości finansowe klienta. Przyjmuje się jednak zasadę, że kwota napiwku powinna wynosić 10-15 procent wartości rachunku.
Największy błąd przy dawaniu napiwku. Tak urazisz kelnera
Mimo że ten rodzaj wyrażenia swojej dobrej opinii na temat obsługi i serwowanych potraw jest mile widziany, istnieją pewne czynniki, które są uważane za nietaktowne i mogą być uznane przez kelnera za lekceważące. Zostawienie bardzo małego napiwku w drobnych monetach może być potraktowane jako brak szacunku. Lepiej nie zostawić napiwku w ogóle.
Kiedy milczenie jest złotem
Wyrażanie niezadowolenia z faktu istnienia zwyczaju zostawiania napiwków w sposób publiczny jest bardzo dużą wpadką. Takie zachowanie staje się bardzo krępujące nie tylko dla kelnera, ale całego otoczenia, w tym innych klientów. Komentarze i głośne dyskusje na ten temat lepiej zachować dla siebie, korzystając z faktu, że w naszym kraju napiwki nie są obligatoryjne.
Jeśli wcześniej poinformowano nas o zasadach działania restauracji i doliczaniu opłaty za serwis — tym bardziej nie mamy powodów do głośnego narzekania. Decydując się na posiłek w lokalu, przyjęliśmy zasady jego funkcjonowania.