Okno w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa
Subiektywna panorama współczesnego malarstwa lub inaczej - próba zajrzenia pod jego spód.

Damisch przedstawia model historii sztuki przypominający plecionkę, w którym wątek widoczny w danym momencie na górze nabiera znaczenia i utrwala się w odniesieniu do wątku niewidocznego, biegnącego dołem, a zarazem zmierzającego na powierzchnię. Nitka dołem, nitka górą: abstrakcja i figuracja, rysunek i kolor, widzenie i czytanie. Z drugiej strony opozycje te nie wyczerpują istoty zabiegów, które - jak się zdaje - wywróciły malarstwo podszewką na wierzch, choć ich intencją było ułożenie go na płasko, by wszystko stało się widoczne. Postawiło to zarówno widza, jak i malarza przed ryzykiem utraty punktu odniesienia, a także uwikłania się w zadanie nie do ogarnięcia, naznaczone nieskończonością.
Hubert Damisch, Okno w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa, przełożyła Monika Prosowska, wydawnictwo słowo/obraz terytoria