Papierowy motyl
Znakomity kryminał w stylu Chandlera, a jednocześnie wzruszająca powieść obyczajowa ze spojrzeniem w głąb historii Chin, kraju w którym stare i nowe są nierozerwalnie ze sobą związane.
"Diane Wei Liang uchwyciła wibrację Pekinu, z pewnością najbardziej fascynującego miasta na świecie, pokazała jego współczesność i historię i zapełniła niezwykłymi postaciami".
Book review
"Mei Wang jest wspaniałą bohaterką, odważną i wrażliwą. Jej postać symbolizuje charakterystyczne dla jej kraju połączenie tradycji, obrazoburstwa i problemów okresu przechodzenia z komunizmu do kapitalizmu. Mei z łatwością porusza się pomiędzy zbudowanymi w zachodnim stylu wieżowcami i niezmienionymi starymi uliczkami, a gdy prowadzi swoje dochodzenie i rozmawia ze świadkami, czytelnik w przelocie może dostrzec fascynujący obraz Chin, którego nie zobaczy turysta". Literary review
"Historia wzięta z życia wielu rodzin chińskich, więzionych w obozach i rozdzielanych na całe lata. To także świadectwo czasów zbuntowanego młodego pokolenia i ofiar tragicznych wydarzeń na Tiananmen. To wreszcie historia samej autorki Diane Wei Liang. Powieść zachwyca wnikliwą charakterystyką postaci z ich sposobem myślenia, właściwym dla kultury wschodu". Globtroter
Diane Wei Liang - Urodziła się w 1966 r. w Pekinie. Część dzieciństwa spędziła z rodzicami w obozie pracy. Ukończyła z wyróżnieniem psychologię na Uniwersytecie Pekińskim. W 1989 r. wzięła udział w demonstracji studentów na placu Tiananmen. Rok później wyjechała do Stanów Zjednoczonych. Zrobiła doktorat z zarządzania. Przez 10 lat wykładała na uczelniach w USA i Wielkiej Brytanii. W 2003 wydała książkę Lake with no name - wspomnienie o Tiananmen, w 2007 Oko jadeitu - pierwszą część przygód detektyw Mei. Mieszka w Londynie z mężem i dwojgiem dzieci. Prawa do jej powieści zostały zakupione przez 23 kraje.
Kiedy miałam 14 lat, powiedziałam mamie, że chcę zostać pisarką. W tym czasie zachodnia literatura wkroczyła do Chin po rewolucji kulturalnej. Zaczęłam czytać Jane Austen, Charlesa Dickensa, Victora Hugo i Goethego. Świat otworzył się przede mną poprzez książki. Moja matka, która była profesorem literatury chińskiej, powiedziała: "Pisanie to najbardziej niebezpieczny zawód w Chinach. Nie pozwolę ci na to. Poza tym, o czym miałabyś pisać, przeżyj życie, dopiero wtedy będziesz miała coś do powiedzenia". Obecnie po wielu latach mogę robić to, co było moją pierwszą miłością - pisać.