Platformy streamingowe walczą o zysk. Koniec współdzielenia konta na Netflixie?
Platformy streamingowe zyskały wielkie zainteresowanie, teraz jednak muszą się mierzyć z problemami poniekąd nim wywołanymi. Widzowie, chcąc płacić mniej, udostępniają swoje hasła do kont znajomym czy rodzinie. W ten sposób serwisy tracą dużą część zysku, dlatego planują pewne zmiany, który miałyby temu zapobiec.
Serwisy streamingowe kilka lat temu na stałe zagościły w domach polskich widzów, a jeszcze większą popularność zdobyły w trakcie pandemii koronawirusa. Tradycyjna telewizja straciła część odbiorców, szczególnie wśród młodych ludzi.
Netflix - pakiety i ceny
Najpopularniejszą platformą wciąż jest Netflix, choć zaczął on notować spadki. Powodów jest kilka, a wśród najczęściej wymienianych znajduje się coraz większa konkurencja na rynku, a tego spadek jakości w stosunku do ceny.
Obecnie w ofercie znajdują się trzy pakiety:
- podstawowy - 29 zł miesięcznie
- standard - 43 zł miesięcznie
- premium - 60 zł miesięcznie
Pakiety różnią się przede wszystkim ilością urządzeń mogących jednocześnie korzystać z serwisu (odpowiednio: jedno, dwa lub cztery), a także jakością obrazu. Wiele osób dobiera się w większe grupy po to, aby płacić mniej.
Serwisy streamingowe - ceny
Wiele widzów w Polsce coraz chętniej korzysta z HBO MAX czy Disney+, który w naszym kraju zadebiutował w czerwcu 2022 roku. Oprócz nich są również Apple TV+, Amazon Prime Video czy Viaplay.
Platformy te mają nieco inne polityki niż Netflix, gdyż nie oferują różnych pakietów. Jeśli chodzi o ich ceny, to kształtują się one następująco:
- HBO MAX - 29,99 zł miesięcznie (lub 19,60 zł przy płatności z góry za cały rok)
- Disney+ - 28,99 zł miesięcznie (lub 19,59 zł przy płatności z góry za cały rok)
- Apple TV+ - 24,99 zł miesięcznie
- Amazon Prime Video - 49 zł za rok
- Viaplay - 34 zł miesięcznie
Zmiany w platformach streamingowych
Serwisy planują jednak w przyszłości pewne zmiany, które mają zapobiec dzieleniu kont przez zbyt dużą liczbę użytkowników. Netflix już zapowiedział walkę z tym zjawiskiem - od 2023 roku platforma ma ograniczyć możliwość korzystania z jednego konta przez osoby z różnych gospodarstw domowych. Ma się to odbyć dzięki weryfikacji mailowej lub sms-owej przy próbie zalogowania.
Serwis nie zamierza jednak blokować dostępu do cudzego konta, zamiast tego pojawi prośba o wprowadzenie kodu weryfikacyjnego dla swojego urządzenia. Kod otrzyma główny właściciela konta i będzie musiał być wprowadzony w ciągu 15 minut.
Z kolei inne zmiany czekają HBO MAX. Platforma ma się połączyć z Discovery+, co prawdopodobnie będzie skutkować nowym serwisem streamingowym. Pierwsze zmiany mają nastąpić w Stanach Zjednoczonych już w kwietniu przyszłego roku, natomiast na pozostałych rynkach w 2024 roku. Na razie nie wiadomo, czy są szykowane podobne rozwiązania jak w przypadku Netflixa.
Zobacz również: Seriale i filmy na jesień 2022. 10 propozycji na długie wieczory