Podatek od prezentów ślubnych - czy trzeba go płacić?
Coraz częściej zdarza się, że fiskus wypytuje szczegółowo nowożeńców o koszty wesela – ile zapłacili za fotografa, za muzykę albo za catering i kto to sfinansował. A przy okazji sprawdza, czy państwo młodzi nie powinni odprowadzić podatku od otrzymanych prezentów ślubnych. Czy naprawdę istnieje taka potrzeba? Kiedy prezent ślubny można uznać za nieopodatkowaną darowiznę, a kiedy musimy się z niego rozliczyć z fiskusem?
Najczęstszy problem związany z prezentami ślubnymi to postępowania dotyczące nieujawnionych źródeł przychodów.
Jeśli fiskus będzie chciał dowiedzieć się, skąd mieliśmy pieniądze na wkład mieszkaniowy albo na drogi samochód, nie wystarczy prosta odpowiedź, że to zsumowane prezenty ślubne w kopertach. To trzeba udowodnić, bo inaczej zapłacimy karny podatek w wysokości 75 procent. Dlatego zawczasu warto pamiętać o formalnościach związanych z pieniędzmi lub bardzo drogimi prezentami otrzymanymi od weselnych gości.
Pamiętajmy, że fiskus traktuje prezenty ślubne jako darowizny, od których – w określonych przypadkach – trzeba odprowadzić podatek. Na szczęście, według przepisów, mamy prawo otrzymywać prezenty i nie są one opodatkowane – o ile nie przekroczą granicznych wartości. Daninę dla fiskusa należy odprowadzić jedynie od nadwyżki ponad ustawowe limity wynoszące:
Wysokość limitów zależy od stopnia pokrewieństwa między darczyńcą a obdarowywanym. Najmniejszy problem jest z prezentami od dalszej rodziny i przyjaciół. Ich wartość zazwyczaj jest niższa niż limity a poza tym, by wyjaśnić wątpliwości powinno wystarczyć oświadczenie darczyńcy.
Możemy całkowicie uniknąć płacenia podatku nawet od bardzo wartościowych prezentów ślubnych, jeżeli otrzymaliśmy je od członków najbliższej rodziny należących do tzw. zerowej grupy podatkowej (to nazwa nieformalna).
Ta grupa pokrywa się częściowo z I grupą podatkową i należą do niej: małżonek, zstępni (dzieci, wnuki), wstępni (rodzice, dziadkowie), pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha. Właśnie w tym przypadku szczególnie należy uważać na rozliczenia z fiskusem.
Aby skorzystać z ulgi podatkowej od darowizn, trzeba w ciągu sześciu miesięcy powiadomić o darowiźnie swój urząd skarbowy składając druk SD-Z2. Jeżeli otrzymujemy od kogoś bliskiego pieniądze, muszą być one wysłane przekazem pocztowym albo przekazane na rachunek w banku lub Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej.